تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
کد خبر : 4698

نشست ایران-روسیه-آذربایجان درمسکو/شبکه برق عامل صلح وثبات می‌شود

نشست ایران-روسیه-آذربایجان درمسکو/شبکه برق عامل صلح وثبات می‌شود

نشست سه‌جانبه اتصال شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه با حضور معاونان وزیران انرژی سه کشور در مسکو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفارت ایران در روسیه در مطلبی اعلام کرد: «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در رأس هیأتی با هدف حضور در نشست سه‌جانبه اتصال شبکه‌های برق سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه روز پنج شنبه ۱۹ مرداد ماه به مسکو سفرکرد.

در این نشست که با حضور معاونان وزرای انرژی سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد، آخرین اقدامات فنی کشورها برای هماهنگی جهت اجرای هرچه بهتر پروژه مورد بررسی و تبادل نظر نهایی قرار گرفت.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو اواخر تیرماه اعلام کرده بود: به زودی تبادلات برق خود را با روسیه از طریق آذربایجان شروع خواهیم کرد. اتصال به شبکه برق روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز در دستور کار است.

وی خبر داده بود: در تلاش هستیم که شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل کنیم، این موضوع باعث می‌شود که هم شبکه پایدارتر باشد و امکان تأمین برق بیشتری در ایام مختلف سال وجود داشته باشد و هم در زمان‌هایی که نیاز به برق کمتری داریم بتوانیم نیروگاه‌ها را اقتصادی و از حداکثر ظرفیت آنها استفاده کنیم. اگر شبکه ما به شبکه روسیه متصل شود با توجه به این‌که پیک مصرف روسیه در زمستان و پیک مصرف ما در تابستان است می‌توانیم در تابستان برق را وارد و در زمستان برق را صادر کنیم.

چندی پیش «ولادیمیر نوویکوف» رئیس بخش قفقاز مؤسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه نیز با اشاره به این برنامه تبادل برق اعلام کرده بود: ایران می‌تواند از طریق این پل انرژی، برق مورد نیاز مناطق شمالی خود را به شکل پایدار تأمین کند و در برخی مقاطع دیگر سال، انرژی دریافتی را تبادل کند. اگر این پل انرژی، اجرایی شود، سبب خواهد شد که ایران و روسیه نقش خود را در حل و فصل مسائل منطقه با بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تقویت کنند و علاوه بر آن در کاهش مشکلات موجود در مناسبات روسیه و گرجستان نیز مؤثر خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.