تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر : 4244

نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی اولویت وزارت نیرو

نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی اولویت وزارت نیرو

وزیر نیرو با بیان اینکه مسئولیت اصلی ما در حوزه مدیریت منابع آب کشور توزیع عادلانه آب است، افزود: اکنون درشرایطی قرار داریم که برخی چاه‌های کشاورزی بیش از ۱۱برابر سقف مجاز آب برداشت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با مدیران ارشد منابع آب ایران و مدیران عامل و معاونان حفاظت و بهره‌برداری شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور اظهار داشت: کاهش قابل‌توجه سرانه آب کشور در حالی رقم خورده که میزان نیاز آبی کشور به‌واسطه توسعه افزایشی است.

وی افزود: امروز تأمین رفاه مردم و افزایش آن وابستگی بسیار بالایی به تأمین آب کافی و چگونگی مدیریت منابع آب دارد.

محرابیان با طرح این پرسش که بهترین راه و روش مدیریت منابع آب کشور در شرایط کنونی چیست؟ ادامه‌داد: پاسخ درست و علمی به این پرسش را می‌توان کلید توسعه کل کشور در ابعاد و زمینه‌های مختلف توصیف کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت درست منابع آب و اجرای سریع پروژه‌های آبی دو محور اصلی فعالیت‌های مدیریتی وزارت نیرو در حوزه آب است، خاطرنشان‌کرد: معنای اصلی اینکه میزان تقاضای آب در کشور افزایش قابل‌توجهی یافته، رشد و پیشرفت و افزایش رفاه عمومی است که این موضوع نیز یکی از افتخارات انقلاب اسلامی در طول دهه‌های گذشته است.

وی درباره ضرورت مدیریت آب‌های زیر زمینی و جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی در سراسر کشور، گفت: یکی از مسوولیت‌های اصلی ما در حوزه مدیریت منابع آب، رعایت و اجرای عدالت است که بر اساس آن نباید اجازه دهیم برخی افراد و بهره‌برداران خارج ضابطه و بی‌محابا نسبت به استخراج منابع آب زیرزمینی اقدام کنند.

محرابیان با تأکید بر ضرورت ارائه بالاترین سطح خدمت به مردم کشور در حوزه آب، ادامه‌داد: باید ضمن شناخت دقیق جایگاه و موقعیتی که در آن قرار داریم، روش‌ها و برنامه‌هایی را در پیش بگیریم که بر اساس آن بتوانیم بالاترین سطح خدمت را به مردم کشورمان به اجرا بگذاریم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در بسیاری از حوزه‌ها، افزود: برای نمونه ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب اسلامی نزدیک به ۳۰ میلیون تن در سال بود، اما اکنون و به‌صورت سالیانه بیش از ۱۳۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود که همه این نمونه‌ها به‌خوبی بیانگر پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف در دهه‌های پس از انقلاب اسلامی است.

وزیر نیرو با انتقاد از سو مدیریت‌های پیش‌آمده در حوزه مدیریت منابع آب کشور، گفت: با اینکه در طول ۴۴ سال گذشته شاهد رشد و توسعه کشور در بسیاری از شاخص‌ها بوده‌ایم، اما در حوزه مدیریت منابع آبی خطاهایی داشته‌ایم که مجموع این خطاها موجب شده وضعیت منابع آب کشور اکنون آسیب‌پذیر شود.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف در دهه‌های گذشته عدم توجه کافی به اجرای عدالت در حوزه توزیع منابع آب است، اظهار داشت: اکنون در کشور چاه‌های آبی وجود دارد که بیش از ۱۱ برابر سقف مجاز و پروانه بهره‌برداری اقدام به استخراج آب می‌کنند که مصداق بارز بی‌عدالتی در حوزه توزیع منابع آب است.

محرابیان ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از منابع آب زیرزمینی با اجرای طرح و برنامه‌های هوشمندانه، اضافه‌کرد: نخستین ذی‌نفع صیانت از آب‌های زیر زمینی مالکان زمین‌های کشاورزی هستند که اگر منافع این اقدام به طور درست و دقیق برای آن‌ها تشریح شود، بدون شک اکثریت از اجرای طرح‌های مدیریت برداشت آب زیر زمینی استقبال خواهند کرد.

وی با تاکید بر اهمیت نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و لزوم هماهنگی و تعامل کامل با وزارت جهاد کشاورزی به این منظور، افزود: با نصب شماره گره‌ای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی و پایش دقیق اطلاعات مربوط به میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی، می‌توان از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری کرد و گام مؤثری در حوزه اجرای عدالت و نیز صیانت از منابع آبی کشور برداشت.

این عضو کابینه دولت بر لزوم تسریع مدیران عامل آب منطقه‌ای و شرکت مدیریت منابع آب ایران در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آبی تأکید و خاطرنشان‌کرد: اجرای به‌موقع طرح‌های آبی در نقاط مختلف کشور می‌تواند امید و نشاط را به جامعه تزریق کرده و بخشی از مشکلات کلیدی مردم کشورمان را حل کند.

در این نشست، «محمد جوانبخت» معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به لزوم تسریع در فرایند اجرای طرح و پروژه‌های آبی کشور، گفت: توجه ویژه به طرح‌های مرتبط با صیانت آبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: اجرای دقیق و سریع نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی با هدف صیانت از منابع آب زیرزمینی کشور، در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.