تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 4980

هدر رفت واقعی ۱۵.۷ درصدی آب شرب در کشور

هدر رفت واقعی ۱۵.۷ درصدی آب شرب در کشور

یک مقام مسئول با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ کیلومتر از خطوط آبرسانی درشبکه آب وفاضلاب کشور اصلاح ونوسازی می‌شود گفت: میزان واقعی هدر رفت آب ناشی ازفرسودگی شبکه آبرسانی ۱۵.۷ درصد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، “هاشم امینی” با اشاره به مفهوم آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب کشور و میزان واقعی هدر رفت آب در شبکه‌های آب شرب کشور گفت: در صنعت آب و فاضلاب اصطلاحی تحت عنوان آب بدون درآمد داریم که معنای آن آب قابل شرب و تصفیه شده‌ای است که استحصال می‌شود، اما بابت آن پولی به صنعت آب و فاضلاب کشور پرداخت نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: از آب بدون در آمد در جامعه به عنوان اتلاف آب شرب یاد می‌شود که اصطلاح دقیقی نیست. آب بدون درآمد که در کل ۳۱.۴ درصد است شامل سه بخش هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف غیرمجاز می‌شود.

امینی همچنین در مورد بخش دیگری از آب بدون درآمد که در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد و علی رغم مصرف، پولی بابت آن دریافت نمی‌شود، گفت: میزان ۱.۴ درصد از آب شرب در شبکه نیز به صورت کلی توسط بخش‌های غیرمجاز مصرف می‌شود که همواره همکاران ما در تلاش هستند تا ضمن شناسایی این موارد نسبت به جلوگیری از اینگونه برداشت‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع، آب بدون درآمد موجود در صنعت آب و فاضلاب کشور رقمی معادل ۳۱.۴ درصد است، اظهار داشت: با طراحی و تنظیم بیش از ۸۰ پروژه عملیاتی در تلاش هستیم تا میزان آب بدون درآمد مصرف شده در شبکه‌های آبرسانی کشور را تا حد امکان کاهش دهیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در راستای تحقق همین هدف سالانه بیش از ۳۰۰ کیلومتر از خطوط شبکه‌های آبرسانی شرب کشور اصلاح و نوسازی می‌شود، ادامه داد: البته این نکته را هم باید متذکر شویم که میزان استحصال آب بدون درآمد در همه استان‌های کشور یکسان نیست و در برخی استان‌ها مانند یزد، قزوین، قم و اصفهان زیر ۱۸ درصد است.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور همچنین تصریح کرد: برای جلوگیری از هدر رفت بیش از حد آب در شبکه‌های آبرسانی مجموعه اقداماتی مانند مدیریت فشار، تعدیل فشار و برخورد با انشعابات غیرمجاز نیز در دستور کار است که در مجموع به کاهش اتلاف آب در شبکه‌های آبرسانی و افزایش ضریب آبرسانی شبکه‌های آب شرب کشور کمک می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.