تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر : 4395

پیگیر حق‌آبه هیرمند هستیم/ پساب به زودی وارد بورس انرژی می شود

پیگیر حق‌آبه هیرمند هستیم/ پساب به زودی وارد بورس انرژی می شود

وزیر نیرو گفت: تدابیری برای صنایع آب بر در نظر گرفته و بر اساس قانون باید شرایط رقابتی فراهم کرده که طی روزها و هفته‌های آینده شاهد گشایش بازار پساب در بورس انرژی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور در جمع خبرنگاران در رابطه با ایجاد بازار پساب در بورس انرژی گفت: در بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه پیش بینی شده برای تأمین آب بیشتر برای صنایع، وزارت نیرو اقدام به باز تخصیص پساب بهداشتی و آب دریا کند که به این ترتیب آب بیشتری در اختیار صنایع قرار می‌گیرد. از این طریق ۲ میلیارد متر مکعب آب صنایع تأمین می‌شود و صنایع می‌توانند طرح‌های توسعه خود را بدون اتکا به آب‌های سطحی و زیر زمینی فراهم کنند.

وی ادامه داد: این موضوع مربوط به صنایع آب بر است و ما بر اساس قانون باید شرایط رقابتی را فراهم کنیم به همین منظور طی روزها و هفته‌های آینده شاهد گشایش بازار پساب در بورس انرژی خواهیم بود.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: اخیراً بانک جهانی به وضعیت کشورها در دسترسی به آب شرب در بخش‌های شهری و روستایی پرداخت و گزارشی منتشر شد که کشور ما بر اساس آن هم در سطح جهان و هم در سطح منطقه در وضعیت ممتازی به سر می‌برد.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش ۹۹.۳ درصد در بخش شهری و در بخش روستایی ۸۲ درصد آبرسانی انجام می‌شود. در متوسط جهانی تأمین آب شهری ۸۵ درصد و روستایی ۵۹ درصد ذکر شده است. از دو جنبه این گزارش مهم است اینکه ایران پیشتاز در تأمین آب بخش شهری و روستایی است و دیگر اینکه ایران از کشورهای پیشرو است.

محرابیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حق‌آبه ایران از رود هیرمند، افزود: هنوز با وجود رایزنی‌های متعدد درباره رهاسازی آب این موضوع هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری تاکید بر این موضوع دارد و از همه مسئولان درخواست کرده‌اند که به این مهم توجه داشته باشند. با وجود تحقق نیافتن حق‌آبه ما اقدام‌های لازم را برای تأمین آب انجام می‌دهیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین اقدامات را انتقال آب از آبخوان دشت تهلاب سیستان و بلوچستان برشمرد و بیان کرد: آبخوان تهلاب، آب زیادی دارد و می‌تواند بخشی از نیاز این استان را تأمین کند. همچنین انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی که ۱۲ و نیم درصد پیشرفت داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.