تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 5385

چه کسانی بیشترین یارانه را می‌گیرند / افت ۲۰درصدی ذخیره سدسفیدرود

چه کسانی بیشترین یارانه را می‌گیرند / افت ۲۰درصدی ذخیره سدسفیدرود

از مهمترین خبرها در هفته گذشته افت ۲۰ درصدی ذخیره سدسفیدرود بود.

به گزارش خبرنگار مهر، چه کسانی بیشترین یارانه را می‌گیرند، ذخیره مخازن سدهای تهران به ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسید، افت ۲۰ درصدی ذخیره سدسفیدرود و مشعل نخستین چاه گازی در بخش خشکی میدان گازی کیش روشن شد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

لزوم اصلاح سهمیه تخصیص بنزین / چه کسانی بیشترین یارانه را می‌گیرند

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع پرداخت یارانه‌ها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی اگر کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهره برداری بیشتری از یارانه بنزین دارند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کم‌تر برخوردار که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.

وی در ادامه بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار می‌شود ولی در حال حاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهره مند می‌شوند.

انتقال بیش از ۶۸ میلیارد لیتر مواد نفتی از شبکه خطوط لوله

سید مسلم مسلمی معاون عملیات خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به میزان انتقال مواد نفتی در شش ماهه ابتدایی سال سال جاری، گفت: در بازه زمانی مذکور بیش از ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی از طریق شبکه خطوط لوله انتقال از مبادی تولید به مقاصد مصرف انتقال داده شده است.

مسلمی تصریح کرد: براساس آمار موجود حدود ۳۳ میلیارد و ۱۱۸ میلیون لیتر فرآورده نفتی و ۳۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون و ۹۱۷ هزار لیتر در سطح کشور جابجا شده است.

وی افزود: این درحالی است که در این بازه زمانی به نیروگاه‌های متصل به خط یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون و ۶۳ هزار لیتر سوخت مایع ارسال شده است.

ذخیره مخازن سدهای تهران به ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسید

حجم آب سدهای پنج گانه استان، اکنون ۳۶۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار این گزارش حاکی است حجم آب سد امیرکبیر هم اکنون ۹۴ میلیون مترمکعب و حجم آب سد طالقان نیز ۱۹۴ میلیون مترمکعب است.

همچنین حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران شامل لتیان، لار و ماملو هم اکنون ۷۲ میلیون متر مکعب اعلام شده که بر این اساس حجم آب سد لتیان ۱۹ میلیون مترمکعب، حجم آب سد ماملو ۲۹ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار نیز ۲۴ میلیون متر مکعب است که حجم کلی سدهای سامانه شرق در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۳۳ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

ایجاد عدالت در توزیع یارانه با اعطای سهمیه بنزین به هر فرد

پرویز محمد نژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره ایده تخصیص بنزین به هر کد ملی به جای خودرو گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند عدالت را در جامعه برقرار کند این است که منابع ملی به صورت یک سهم برابر به همه مردم برسد.

وی در ادامه بیان کرد: در بحث آب، برق و گاز عدالت در مصرف انرژی و طبیعتاً یارانه آنها برقرار نیست و برخی از مشترکین الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و بیشتر از حقشان از این یارانه برخوردار می‌شوند و در حوزه بنزین هم همین شرایط حاکم است.

محمد نژاد قاصی محله ادامه داد: میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است و باید کنترل شود. البته مصرف واقعی جامعه این نیست زیرا در سال ۱۴۰۰ میانگین مصرف ۸۰ میلیون لیتر بوده و امسال به این حد رشد کرده است. مگر ما در این دو سال چه تعداد خودرو به چرخه اضافه کرده ایم که این حد مصرف بالا رفته است. این حجم از مصرف نشان دهنده قاچاق است و تقریباً برای مصرف ۳۰ میلیون لیتر جای سوال است. این اتفاق ناگواری برای دولت است.

افزایش تأمین مصارف آب از محل سدها در مهرماه

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ مهر ماه اظهار داشت: ورودی سدهای کشور از ۰.۸۵ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۱ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

سخنگوی صنعت آب ایران در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۱.۹۲ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۲.۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۳۰ میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۰۶ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان، معادل ۴۱ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

مشعل نخستین چاه گازی در بخش خشکی میدان گازی کیش روشن شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، عبدالکریم علی‌محمدی با بیان اینکه مراحل تکمیل ۱۳ حلقه چاه در این موقعیت با توجه به شرایط مخزن نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی خاصی داشت، اظهار کرد: در نتیجه اجرای یک طرح ابتکاری در استفاده از سیال و تجهیزات درون‌چاهی ابداعی تحقق یافت و پیش‌بینی شده هر ماه دو حلقه چاه در دو کلاستر A و B تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو دستگاه حفاری ۶۹ و ۶۱ فتح ناوگان شرکت در میدان گازی کیش استقرار دارند، افزود: عمق چاه تکمیل‌شده حدود ۴ هزار متر و فشار سطحی آن حدود ۶ هزار و ۴۰۰ PSI است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری اظهار کرد: متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نفت و گاز پارس در اجرای تکمیل چاه‌های تعریف‌شده در پروژه ۱+۱۲ به استانداردهای تازه‌ای در تکمیل چاه‌های گازی دست یافتند که می‌تواند به‌عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ در پروژه‌های آتی موجب شتاب‌بخشی در اجرا با بالا بودن ضریب ایمنی شود.

در پی انفجار مپنا دو تن از افراد مجموعه جان باختند

در پی حادثه تلخ انفجار در محل واحد ۲۵ مگاواتی مپنا، مدیرعامل گروه مپنا به همراه مدیرعامل حوزه برق و جمعی از مدیران ارشد این گروه با حضور میدانی در محل حادثه از نزدیک محل حادثه را بررسی کردند، در نشست جانبی، مدیر پروژه اظهار داشت: امروز همه مقدمات و استانداردها بررسی و تکمیل شده بود و برای تست دور سه هزار آمادگی کامل داشتیم.

وی افزود: این روند پیش از این در دیگر پروژه‌ها بدون مشکل اجرا شده بود و امروز هم تمامی موارد معمول و استاندارد چک و بازبینی شد و همزمان با فرمان آغاز عملیات تست در محل حادثه به علت خروج گاز و وقوع آتش سوزی از لوله رابط دو فلنج خط ورودی به واحد، صورت گرفته متأسفانه دو نفر از همکاران عزیز ما در گروه مپنا جان باختند.

در ادامه مدیرعامل گروه مپنا ضمن ابراز تأسف در بروز حادثه تلخ جان باختن دو نفر از کارکنان گروه مپنا تیمی سریع و مستقل را به عنوان مسئول پیگیری این حادثه منصوب کرد و مأموریت داد که در اسرع وقت همه جوانب حادثه را سنجیده و گزارش مستقل را ارائه نمایند.

در این راستا مقرر شد عوامل فنی غیر مربوطه نیز که در ظاهر نیز هیچ ارتباطی با انفجار ندارند مورد بررسی دقیق قرار گیرد و گزارش نهایی حداکثر ظرف یک هفته آماده شود.

رشد ۳۴ درصدی ورودی سدها

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ورودی کل سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است و همچنین خروجی سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیداکرده است.

وی ادامه داد: بارش‌های اصلی در کشور رخ نداده است و افزایش حجم موجود آب سدهای کشور از ۱۸ میلیارد لیتر مکعب در سال گذشته اکنون به ۲۰ میلیارد لیتر مکعب رسیده است که رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب خاطر نشان کرد: وضعیت چاه‌نیمه‌ها وضعیت خوبی نیست، میزان ذخایر فعلی چاه‌نیمه‌ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی ۶۹ درصدی داشته و هم‌اکنون میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌ها تنها ۳ درصد است.

نیازمند سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در حوزه گاز هستیم

ابراهیم نجفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: در برنامه هفتمی که دولت داده یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که به ناترازی انرژی هیچ توجهی نشده است. در حوزه نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم در حوزه گاز به حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: درست است که بخشی از پالایشگاه‌ها وارد مدار شده اند و در حال کار هستند ولی عملاً نتوانستند ناترازی انرژی ما را جبران کنند و ما نیازمند این هستیم که سرمایه گذاری در حوزه زیر ساختی را انجام دهیم.

نجفی ادامه داد: در این حوزه بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به فاصله دو سال توسط دولت و وزارت نفت اقدامی ابتکاری و خاص بوده است به این دلیل که ۲۰ سال طول کشید که خارجی‌ها به وعده و قول خود برای بهره برداری از این فاز عمل کنند ولی باز هم عملیاتی نشد.

مصرف برق در تابستان ۳۶ بار رکورد زد / افت ۲۰ درصدی ذخیره سدسفیدرود

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست تخصصی ارتقای بهره‌وری در بخش‌های منابع انسانی، توسعه مدیریت، تحقیقات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما مسئول تأمین دو عنصر بسیار پراهمیت آب و برق برای رشد و تعالی کشور هستیم و این مسئولیت علاوه بر افزایش رفاه و رشد اقتصاد، برای رشد صنعت، کشاورزی و سربلندی ایران عزیزمان مؤثر است.

وزیر نیرو با مقایسه وضعیت تابستان در سال ۱۴۰۰ با تابستان ۱۴۰۲ ادامه داد: طی دو سال گذشته بیش از ۲ میلیون کنتور جدید بین مشترکین توزیع شده که بیش از یک و نیم میلیون آن مربوط به کنتور خانگی و حدود ۵۰۰ هزار کنتور دیگر هم برای مشترکین صنعتی و کشاورزی و.. شامل می‌شود که قطعاً این تعداد نیاز و مصرف جدید دارند. علاوه بر اضافه شدن دو میلیون مشترک جدید، گرمای بی سابقه و استمرار گرما در تابستان ۱۴۰۲ باعث شد بیش از ۳۶ مرتبه رکورد مصرف سال گذشته ارتقا یابد.

محرابیان با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی ذخیره سد سفیدرود گیلان در دو سال اخیر افزود: عمده آب این سد، صرف کشت برنج می‌شود و علی رغم این کاهش، درصد محصول تولیدی افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد صرفاً آب بیشتر محصول بیشتر نیست.

افزایش ۷۵۰۰ بشکه‌ای تولید نفت در سکوی رشادت

حقیقی مدیر منطقه لاوان افزود: این عملیات با همت و تلاش کارکنان متخصص این منطقه عملیاتی با وجود رطوبت و گرمای شدید هوا، در شهریورماه سال جاری به پایان رسید.

به گفته وی، پس از تعمیرات اساسی دیزل‌ژنراتور MTU-B انتقال یافته از منطقه خارگ، مراحل تعمیرات، نصب و راه‌اندازی این تجهیز با پشتیبانی واحدهای نوسازی و تعمیرات منطقه در خشکی و دریا و تلاش همکاران متخصص سکوی رشادت در کمترین زمان ممکن به پایان رسید و در چرخه تولید قرار گرفت.

حقیقی افزود: با نصب و راه‌اندازی این دیزل‌ژنراتور در نهایت افزایش تولید ۷۵۰۰ بشکه‌ای نفت در سکوی رشادت محقق شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.