تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 4133

۷۵ درصد آب شرب تهران از ۵ سد تامین می شود

۷۵ درصد آب شرب تهران از ۵ سد تامین می شود

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: ۷۵ درصد از آب شرب تهران از ۵ سد اصلی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن اردکانی، مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران در نشست خبری گفت: ۷۵ درصد آب تهران از ۵ سد تأمین می‌شود که سهم سد طالقان ۲ و نیم لیتر، سد لار ۴۰۰ میلیون متر مکعب، سد لتیان ۹۰ میلیون متر مکعب که به دلیل رسوبات ظرفیت آن ۷۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: بارش بارندگی نسبت به ۵۰ سال روند کاهشی داشته است اما نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

محسن اردکانی خاطر نشان کرد: حجم ذخایر آبی سدها کمتر از سال گذشته است و باید آب مورد نیاز را از منابع زیر زمینی تأمین کرد در پاییز و زمستان ۵۵ درصد از منابع زیر زمینی برداشت می‌شود و ۴۵ درصد از منابع سطحی که این رویه در بهار و تابستان برعکس می‌شود.

به گفته این مقام مسئول شهرهای جنوب غربی ۳۳ میلیون متر مکعب باید تأمین می‌شد که ۲۰ میلیون متر مکعب تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: سد لار به دلیل فرار آب دارد که به ۱۶۲ میلیون متر مکعب است طرحی در دستور کار است که بتواند بخشی از کمبود آب تهران را جبران کند

محسن اردکانی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که به تأمین آب پایدار کمک می‌کند تأمین حجم مخازن است که دو میلیون ۷۴۸ هزار است که در سه ماهه ابتدایی سال ۹۰ هزار متر مکعب به مدار بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: سر جمع مخازن به ۳ میلیون و۱۹۱ هزار می‌رسد که افزایش ۱۶ درصدی دارد و هر متر مکعب هزینه ۸ میلیونی دارد و باعث پایداری آب شهری می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ۳۷۴ مخزن اضطراری وجود دارد که ۱۱۰ مخزن ساخته شده و ۱۰۰ متر مکعب ذخیره سازی می‌کند و در شرایط خاص عمل می‌کند. شهر تهران از نادر ترین شهرهایی است که از این سیستم استفاده می‌کند.

اردکانی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های بی سابقه ۶ که در تهران وجود دارد و پنجمین استان خشک تهران است.

مدیر عامل آبفای تهران خاطر نشان کرد: همه ادارات موظف بودند ۲۵ درصد کاهش مصرف داشته باشند که ۲۵ وزارتخانه و زیر مجموعه می‌شود که ۵ وزارتخانه و شرکت‌های تابعه این مسأله را رعایت نکردند و در صورت عدم رعایت آب این وزارت خانه به صورت موقت می‌شود.

ادامه دارد…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.