تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر : 4515

احتمال جیره بندی آب برای پایتخت نشینان

احتمال جیره بندی آب برای پایتخت نشینان

نقطه هشدار مصرف آب برای تهرانی‌ها ادامه مذاکرات آبی ایران و افغانستان، تزریق روزانه ۳۱۱ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، نقطه هشدار مصرف آب برای تهرانی‌ها / احتمال جیره بندی آب بالا رفت، ادامه مذاکرات آبی ایران و افغانستان، جایگزینی۴میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا در طرح ۵ ساله و تزریق روزانه ۳۱۱ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

مذاکرات آبی ایران و افغانستان ادامه دارد

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: آب هیرمند بر اساس یک معاهده بین المللی بین ایران و افغانستان بوده و جز حقوق مسلم و غیر قابل تغییر کشور است و این معاهده را نمی‌توانند نادیده بگیرند، مسئولین افغان هم ما را به رسمیت شناخته اند، دفاع کرده اند و اذعان کرده اند که ما چنین چیزی را به رسمیت می‌شناسیم و این حقوق را حتماً ادا می‌کنیم. البته بهانه‌هایی مانند خشکسالی می‌آورند که چنین مسائلی در این معاهده در نظر گرفته و تمام شرایط پیش بینی شده است و ما تا زمان دریافت آب پیگیر این موضوع خواهیم بود و در دستور کار دولت و وزارت خارجه قرار دارد. وزارت نیرو هم از بابت تأمین آب برای همه مناطق مطالبه گر است و امیدواریم طرف افغان هم این معاهده را ادا کند.

آمادگی مخازن ذخیره‌سازی منطقه جاسک برای بارگیری و ارسال نفت خام

ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت طی بازدید از مخازن ذخیره‌سازی نفت خام جاسک گفت: به همت همکارانم در طرح ملی گوره – جاسک، هم‌اکنون با اجرای سیستم آتش‌نشانی و نیروگاه مربوطه، ۲ میلیون بشکه از این مخازن آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه این مخازن به روش قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) و با سرمایه‌گذاری گروه امید احداث شده است، افزود: در منطقه جاسک و در مرحله پایانی خط لوله گوره به جاسک، مخازن ذخیره‌سازی به میزان ۱۰ میلیون بشکه طراحی شده و در حال اجرا است و با بهره‌برداری از این مخازن امکان انتقال نفت از مخازن به سمت گوی‌های شناور (SPM) برای بارگیری فراهم می‌شود.

میدان نفتی رسالت در مسیر افزایش تولید

پویا معارفی، مجری طرح توسعه میدان رسالت گفت: عملیات برپاسازی (Roll up) ردیف‌های شماره یک و دو پایه سکوی سرچاهی ۱۲۰۰ تنی WHP1 طرح توسعه و نگهداشت میدان نفتی رسالت، صبح روز یکشنبه یکم مرداد در خرمشهر با موفقیت انجام شد.

وی افزود: با حمل و نصب این سکو در اواخر پاییز سال جاری، امکان آغاز حفاری دو حلقه چاه با ظرفیت تولید نفت ۳۵۰۰ بشکه در روز فراهم خواهد شد.

وی افزود: فاز نخست طرح توسعه و نگهداشت میدان نفتی رسالت با هدف افزایش تولید ۱۱ هزار بشکه در روز به‌واسطه انجام عملیات حفاری، تعمیرات، مقاوم‌سازی سازه و بروز رسانی تأسیسات موجود و نصب یک سکوی سرچاهی تعریف شده که هم‌اکنون در هر دو بخش سطح‌الارض و تحت‌الارض فعال است.

عرضه ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز

محمود کمانی، در خصوص روند فعالیت تابلوی برق سبز در بورس اظهار کرد: از ابتدای گشایش نماد تابلوی برق سبز در بورس انرژی طی مدت بیش از ۴۰ روز معاملاتی به میزان یکصد میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی به صورت تجمیعی با ارزش معاملاتی بیش از ۲,۶۰۰ میلیارد ریال هم‌زمان با آغاز دوره سوم معاملات برق تجدیدپذیر مبادله شده است.

وی افزود: با استقبال بالای صاحبان نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیز متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیر تاکنون مجوز ورود به بورس برای بیش از ۵۶ واحد نیروگاهی توسط ساتبا صادر شده است. همچنین سرمایه‌گذاران جدید نیروگاهی در نیروگاه‌های خورشیدی نسبت به اخذ پروانه احداث قراردادهای عرضه برق سبز اقدام کرده‌اند.

۹ میلیون قبض مشمول پاداش صرفه جویی شد / پیش بینی افزایش مصرف برق

حمیدرضا پیرپیران، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: در روز جاری اوج مصرف برق به عدد بالای ۷۲ هزار مگاوات رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۵۰۰ مگاوات افزایش داشت و فردا هوای نسبتاً گرم‌تری برای مناطق مختلف کشور پیش‌بینی شده که به طور طبیعی عدد اوج مصرف برق از امروز بالاتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که فردا (دوشنبه) نسبت به امروز ۵۰۰ مگاوات مصرف برق بیشتر شود؛ بنابراین از مردم درخواست داریم همکاری خود را در زمینه کاهش مصرف با صنعت برق ادامه دهند تا بتوانیم این روزهای گرم را سپری کنیم.

پیرپیران ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۵ میلیون قبض صادر شده که این تعداد بیش از ۹ میلیون قبض مشمول پاداش صرفه‌جویی شد، یعنی حدود ۳۵ درصد از مشترکان از پاداش صرفه‌جویی بهره‌مند شدند.

جایگزینی۴میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا در طرح ۵ ساله

شهرام اسدپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز گفت: برای اجرای طرح جایگزینی بخاری با راندمان پایین با بخاری‌های راندمان بالا با رده انرژی AوB تولید داخلی سرمایه گذاران را شناسایی کند. هدف اصلی این طرح کاهش مصرف طبیعی و کاهش اتلاف است که با استفاده از تکنولوژی جدید میسر می‌شود که این صرفه جویی به نفع مردم و شرکت ملی گاز است یکی تأثیر قیمتی برای مشترکان و حفظ سرمایه ملی برای شرکت ملی گاز را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران باید تولید کننده بخاری‌های گاز سوز با راندمان AوB تولید کند که دارای برچسب استاندارد ملی باشند. ضمن آنکه برای ۶ ماه اول طرح پیش بینی شده در صورتی که بخاری مشکل داشت دوباره تعویض شود و ۲ سال نیز خدمات گارانتی و همچنین به مدت ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه دهند در نتیجه میزان گاز صرفه جویی شده گواهی می‌شود و به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد. این طرح با هدف ۵ ساله برای ۴میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری در نظر گرفته شده است. در این طرح سرمایه گذار باید بتوانند ۱۵ هزار بخاری راندمان پایین را در ماه تعویض و بخاری راندمان بالا را نصب و راه اندازی کند.

فشار ۳۲ هزار مگاواتی مصرف کولرها بر شبکه برق کشور

مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی برق کشور با اشاره به افزایش تقاضای مصرف برق در روزهای اخیر گفت: ما روز گذشته شاهد اوج مصرف ۷۲ هزار و ۲۶۰ مگاوات بودیم که فاصله چندانی با حد نصابی که در دو هفته گذشته در شبکه برق ایران پشت سر گذاشتیم، نداریم، و حتی در ساعت ۲۳.۵۰ روز یکشنبه اول مرداد میزان مصرف برق ۵۰۰ مگاوات از روز گذشته بیشتر بوده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر تقریباً نسبت به بار پایه که حدود ۴۰ هزار مگاوات است، بیش از ۳۲ هزار مگاوات اثر بارهای سرمایش هست. کولرهایی که در کشور در حال کار هستند، تقریباً ۲۰ میلیون کولر آبی و ۱۰ میلیون کولر گازی هست. اگر ۱۰ درصد فقط کاهش مصرف در این بخش باشد می‌توانیم با شبکه پایدار و امکان تأمین برق برای همه هموطنان فعالیت کنیم.

هوش مصنوعی در خدمت مشترکان برق پایتخت نشین

مسعود عزیزی معاون فروش و خدمات مشترکان این شرکت با تاکید بر لزوم گذر از شیوه‌های قدیمی ارائه خدمات و استفاده از دانش روز با هدف ایجاد تحولات مثبت در خدمت رسانی به شهروندان از برنامه‌ریزی به منظور استفاده گسترده از فناوری‌های نوین در مجموعه توزیع برق پایتخت خبر داد و گفت: به دنبال اجرای طرح تخصیص پاداش به مشترکان خانگی که توانسته‌اند مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند، این شرکت استفاده از هوش مصنوعی با هدف شناسایی رفتار مصرفی مشترکان و ارائه بازخوردهای اختصاصی به آنان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در این فرآیند داده‌های مربوط به مشترکان تحلیل و در گروه‌های تعریف شده بر اساس مولفه‌هایی همچون میزان مصرف، دسته بندی و بر اساس این گروه بندی، داده‌های مورد نیاز مشترکان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

۵۴ درصد از برق کشور در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تولید می‌شود

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه بیش از ۸۱ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در اختیار واحدهای تولید برق حرارتی است، افزود: نیروگاه‌های حرارتی طی چهار ماهه نخست امسال توانسته‌اند با تولید بیش از ۱۲۲ میلیون مگاوات ساعت انرژی نقش مهمی در تأمین برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: از این میزان تولید ۵۴ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۶ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: همچنین در این میان سهم واحدهای گازی در تولید برق چهار ماهه نخست امسال ۲۵ میلیون مگاوات ساعت و سهم واحدهای بخاری نیز ۲۸ میلیون مگاوات ساعت بوده است.

نقطه هشدار مصرف آب برای تهرانی‌ها / احتمال جیره بندی آب بالا رفت

آبفای تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کردک مصرف روزانه آب شهر تهران در حدنصابی بی‌سابقه از مرز سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر در شبانه‌روز عبور کرد که این روند مصرف، می‌تواند تأمین پایدار آب شرب شهر تهران را با مخاطره مواجه کند.

طی روزهای اخیر و با حاکم شدن جبهه هوای گرم میزان مصرف آب به شکل چشمگیری افزایش یافته، به گونه‌ای که در هفته گذشته میزان مصرف لحظه‌ای آب در تهران رقم بی‌سابقه ۵۷ هزار لیتر در ثانیه را تجربه کرده و در طول تاریخ محاسبه میزان مصرف آب این کلان‌شهر مشابه آن ثبت نشده است.

این شرایط در حالی است که ذخایر سدهای تأمین‌کننده آب تهران نسبت به سال گذشته ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش دارد و تأمین پایدار آب تهران تا پایان سال آبی (ابتدای پاییز) و آغاز بارش‌ها، دغدغه نگران‌کننده‌ای است که صرفاً با مشارکت شهروندان و کاهش حداقل ۱۰ درصدی میزان مصارف می‌توان از آن عبور کرد.

روزانه ۳۱۱ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: میانگین گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در تیرماه امسال ۳۱۲ میلیون مترمکعب در روز بود که این مقدار حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، از سویی تکلیف شرکت ملی گاز برای گازرسانی به نیروگاه‌ها روزانه ۲۷۰ میلیون مترمکعب است، اما با توجه به توان تولید گاز در پالایشگاه‌های کشور، این مقدار افزایش یافته است.

جولایی بابیان اینکه طی ۳روز گذشته از ابتدای مرداد روزانه حدود ۳۱۱ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تزریق شده است، اعلام کرد نیروگاه‌های متصل به شبکه گاز همچنان سوخت مایع استفاده نمی‌کنند.

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف روزانه بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده هم امروز (سه‌شنبه، سوم مردادماه) ۱۶۰ میلیون مترمکعب بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.