تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۲۹
کد خبر : 5798

اخذ هزینه بیشتر از مرفهین پرمصرف انرژی کاملاً منطقی است

اخذ هزینه بیشتر از مرفهین پرمصرف انرژی کاملاً منطقی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی پرداخت.

رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره لزوم اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی گفت: چون قیمت انرژی در کشور ما خیلی پایین است طبیعتاً هیچ وقت صنایع و بخش خانگی دنبال بهینه سازی مصرف نمی‌روند.

تقی پور افزود: راه حل کلان این است که قیمت انرژی را واقعی کنیم به این صورت خود به خود صنایع و بخش خانگی به سمت کاهش مصرف می‌روند تا این ناترازی به صورت خودکار حل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی سال گذشته اجرایی شد و تأثیراتی هم در کاهش مصرف انرژی و اخذ هزینه بیشتر از مشترکین پر مصرف داشته است.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: امسال دولت درصدد است فاز دوم تعرفه گذاری را اجرایی کند، این تعرفه گذاری فاز دوم باید با مطالعه انجام شود. البته در مورد صنایع اجرایی کردن تعرفه گذاری پلکانی امکان پذیرتر است و باید عملیاتی شود. درباره مصارف خانگی هم باید برای پر مصرف‌ها هزینه بیشتری بابت این مصرف از آنها اخذ شود.

تقی پور گفت: اصلاً معنی ندارد که سوبسید و یارانه پنهان انرژی به بخش مرفه جامعه از طریق یارانه پنهان انرژی پرداخت شود. اصلاً درست نیست به عده‌ای مرفه به صورت نامحدود یارانه انرژی را در اختیارشان قرار دهیم تا هر چه بخواهند مصرف کنند و هزینه آن را هم نپردازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حد الگو همه می‌توانند از این انرژی مصرف کنند و بالاتر از الگوی مصرف کاملاً منطقی است که هر چه مصرف بالاتر برود باید هزینه بیشتری هم بابت مصرف پرداخت شود و به عبارتی هزینه تمام شده تولید گاز از آنها اخذ شود.

به گفته این مقام مسئول؛ هر کسی از انرژی و سایر امکانات ملی کشور بیش از اندازه استفاده می‌کنند باید هزینه مصرف خود را بپردازد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده بیشتر خانوارهایی که مصرف بالایی از گاز دارند جز اقشار مرفه هستند، اما یارانه پنهان انرژی به این دلیل تخصیص می‌یابد که مصرف مردم در حد معقول با هزینه اضافی همراه نشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.