تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 4758

اعطای یارانه انرژی به متانولی ها منوط به توسعه زنجیره ارزش

اعطای یارانه انرژی به متانولی ها منوط به توسعه زنجیره ارزش

یک کارشناس انرژی به بیان توضیحاتی درباره لزوم اصلاح رویه اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی پرداخت و گفت: اعطای این یارانه باید منوط به توسعه زنجیره ارزش آنها شود.

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره علت اعطای یارانه انرژی ارزان به پتروشیمی‌های متانولی وقتی که آنها به خام فروشی روی می‌آورند گفت: در دوران مجلس هفتم قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از جمله پتروشیمی‌های متانولی خیلی خیلی ارزان بود، به همین دلیل مصوبه‌ای داشتیم که باید گاز به قیمت فوب خلیج فارس تحویل پتروشیمی‌ها شود.

وی در ادامه بیان کرد: در آن زمان تولید پتروشیمی‌ها و حواله‌هایی که در انجا صادر می‌شد به حدی ذی قیمت بود و مدیر وقت یکی از پتروشیمی‌ها اعلام کرد که در راه رو های پتروشیمی‌ها هر حواله را ۵۰۰ میلیون می خرند.

مرادی در ادامه بیان کرد: قیمت پایین خوراک که به صورت یارانه‌ای به پتروشیمی‌ها و عدم رعایت صرفه و صلاح دولت باب بود. متانول محصولی است که فروش آن در بازارهای خارجی با هیچ مشکلی روبرو نیست و از محل تبدیل گاز در پتروشیمی‌ها به دست می‌آید. با اعطای یارانه به خوراک پتروشیمی‌ها این فقط دولت است که ضرر می‌کند و در انتها هم مردم هستند که از این موضوع متضرر می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: پتروشیمی‌های متانولی از این موضوع زیادی می‌کنند و به همین دلیل علاقه‌ای به توسعه زنجیره ارزش خود ندارند. البته زمانی که پتروشیمی‌ها دولتی باشند سودش به دولت برمی‌گردد البته آن هم در زمانی که این سود سهم مدیران و کارکنان آن مجموعه نشود.

این کارشناس انرژی در ادامه توضیح داد: این یارانه گزاف و ارزان در مواردی که پای پتروشیمی‌های متانولی خصوصی وسط است، به جیب بخش خصوصی می‌رود. بنابراین این امر یک نوع خام فروشی است که طرفدار هم دارد و دیر یا زود دولت باید فکری یه حال این موضوع بکند و قیمت خوراک پتروشیمی‌های متانولی را متعادل کند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر دولت گازی که به عنوان خوراک به پتروشیمی‌های متانولی می‌دهیم را صادر می‌کرد، سود آوری بیشتری برای ما داشت، محصول این متانولی ها به صورت کاملاً خام از کشور صادر می‌شود و هیچ گونه ارز آوری برای ما ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: نتیجه اعطای این یارانه کاهش درآمدهای دولت و کسری بودجه است و در نهایت هم این کسری از جیب مردم برداشت می‌شود.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: باید اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی را منوط به توسعه زنجیره ارزش در آنها کنیم. دولت باید برای پتروشیمی‌های متانولی برنامه داشته باشد و به آنها ابلاغ شود که با توجه به موقعیت استراتژیکی و مزایایی که در اختیار آنها است چه محصولاتی را باید تولید کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ارتباط بین دولت و پتروشیمی‌های متانولی شفاف نیست و اعلام نشده در ازای اعطای این یارانه انرژی آنها باید چه چیزی به ما اعطا کنند، این مشکل را داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.