تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر : 5625

ایران هاب انرژی می شود؟

ایران هاب انرژی می شود؟

معاون انتقال و تجارت برق گفت: برای تبدیل به هاب انرژی نیاز به سرمایه گذاری و تمرکز بیشتری داریم.

محمد الله داد معاون انتقال و تجارت برق، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ظرفیت تبادل برق کشور ما بیش از ۲ هزار مگاوات است گفت: ما تنها دو خط با ترکمنستان و ارمنستان داریم که حداقل هزار مگاوات به واردات ما کمک می‌کند و در حال مذاکره برای صادرات به همسایگان غربی و شرقی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که در برنامه پنجم توسعه هاب انرژی شدن ایران مطرح شده بود، اکنون چنین امری امکان پذیر است، گفت: راه پیش رو نیاز به سرمایه گذاری و تمرکز بیشتری دارد.

الله داد، ادامه داد: به نظر می‌رسد در مسیر قرار داریم و مقداری بنیه کشورهایی مثل پاکستان کم است، زیرا خطی که در سال جاری به بهره برداری رسید قرارداد آن از سال ۲۰۰۹ منعقد شد.

وی اضافه کرد: زمانی که زیرساخت‌های مربوط به بخش خود را تکمیل کردیم و طرف پاکستانی تأخیری بیش از ۱۰ سال دارد یعنی بخشی از مشکل مربوط به شرایط داخلی کشورهای همسایه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول البته طرف مقابل هم باید بتوانند این سخت افزارها و اتصالات خود را نصب کنند و بخشی از اختلالی که وجود دارد به همین دلیل است.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه خطوط ایجاد شده‌ای صرفاً برای صادرات وجود ندارد، خاطر نشان کرد: بسیاری از خطوطی که ایجاد می‌شود در راستای برق مشترکین کشور است و برق مازاد را به در ساعاتی صادر و شبکه‌هایی که احداث می‌شود ابتدا با رویکرد تأمین برق مشترکین داخلی انجام شود و سپس مازاد آن را صادر می‌کنیم و صرفاً شبکه‌ای برای صادرات برق به کشورهای همسایه وجود ندارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.