تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 3030

برداشت گاز رکورد زد

برداشت گاز رکورد زد

رکورد زنی در برداشت برداشت گاز از مخازن ، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۸، افزایش ۷۰۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی از مهمترین اخبار نفتی در سال جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، برداشت گاز رکورد زد، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۸، افزایش ۷۰۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی، صادرات گاز ایران به عراق افزایش می‌یابد و آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی از مهمترین اخبار نفتی در سال جاری بودند.

سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، ۲ برابر می‌شود

جواد اوجی که برای حضور در «هفته انرژی باکو» در جمهوری آذربایجان به‌سر می‌برد، امروز (جمعه، ۱۳ خردادماه) به همراه میکائیل جباراُف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان تفاهم‌نامه افزایش همکاری‌های دوجانبه را امضا کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه، دو طرف توافق کردند حجم گاز انتقالی سالانه ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خطوط ایران را دو برابر کنند. این قرارداد به‌صورت حجمی است و ایران به‌عنوان هزینه سوآپ (Swap Fee) بخشی از گاز انتقالی را برمی‌دارد.

آذرماه سال گذشته در حاشیه سران اکو سه کشور ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان سوآپ کنند. این قرارداد که پس از پنج‌سال توقف مبادلات گازی ایران و ترکمنستان امضا شد، به افزایش پایداری شبکه گاز در شمال شرق ایران منجر می‌شود و مسیر ایران را برای تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه هموارتر می‌کند.

سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان معامله‌ای برد – برد است

حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق سه‌جانبه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان کمک به فرآیند تحریم‌شکنی است، گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان معامله‌ای برد – برد است.

وی افزود: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بی‌شک سبب می‌شود در بازارهای مالی، به‌ویژه با همسایگان خود سهم داشته باشیم و روابط اقتصادی، سیاسی و… را میان خود تحکیم کنیم، همچنین این قرارداد کمک به پایدارتر شدن شبکه گاز شمال شرق ایران، پایان پنج سال ناکامی در توافق گازی با ترکمن‌ها، توسعه مناسبات منطقه‌ای و کمک به تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه خواهد بود.

افزایش ۷۰۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی

سازمان برنامه و بودجه، آمار عملکرد متغیرهای اصلی پنج ماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده تکیه دولت به درآمدهای پایدار و پرهیز از استقراض از بانک مرکزی است؛ رویکردی که آدرس ادامه شیب نزولی تورم در ماه‌های آینده را می‌دهد. در پنج ماه سال منابع درآمدی دولت به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پارسال ۵۶.۵ درصد رشد دارد، همچنین درآمدهای عمومی به‌عنوان پایدارترین جز منابع دولت، با ۶۶.۵ درصد افزایش، به حدود ۲۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با تمرکز دولت بر مقابله با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بخش مولد اقتصاد، درآمدهای مالیاتی هم رشد قابل ملاحظه ۷۳ درصدی داشته و به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این مدت وصول درآمدهای نفتی ۷۰۰ درصد افزایش یافته و منابع فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار نشان می‌دهد دولت سیزدهم هم توانسته نسبت به دولت پیش نفت بیشتری صادر کند، هم اینکه پول فروش آن به کشور بازگردد که به‌معنای موفقیت دولت در دور زدن تحریم‌های نفتی است. افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز

ایران با ترانزیت و سوآپ نفت و گاز روسیه به هاب انرژی منطقه تبدیل می شود

جواد اوجی، وزیر نفت که به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری و هیئت ایرانی برای شرکت در دومین همایش اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده است، در حاشیه این مجمع با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی اظهار کرد: ایران و روسیه به‌عنوان کشورهای صادرکننده گاز همکاری‌های فراوانی در حوزه سوآپ انرژی انجام داده‌اند و در سفر به روسیه هم تفاهم‌های تازه‌ای برای ایجاد تأسیسات و بهره‌برداری از میدان‌های گازی مشترک ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شرکت گاز پروم روسیه در صنایع نفت و گاز در دنیا از سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) و فناوری‌های مرتبط با تأسیسات گازی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با این شرکت و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده است که سقف تفاهم‌نامه‌های آن تا ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و این شرکت‌ها در میدان‌های نفت و گاز کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هزینه‌های آن را پس از بهره‌برداری از بخش تولید برداشت خواهند کرد.

بازی دو سر برد ایران با سوآپ فرآورده نفتی روسیه / زیرساخت سوآپ روزانه ۹۰ هزار بشکه وجود دارد

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با سوآپ فرآورده روسیه، افزون بر کاهش هزینه ترانزیت، می‌توانیم یک حق سوآپ یا سوآپ فی نیز به ازای هر بشکه دریافت کنیم که سود ایران را در این معامله دوچندان می‌کند.

وی گفت: اگر بتوانیم فرآورده کشورهای حاشیه خزر را از شمال کشور دریافت و در همان جا مصرف کنیم و معادل آن را در جنوب به آن کشور تحویل دهیم، هزینه ترانزیت فرآورده ایران از جنوب به شمال کاهش می‌یابد و یک مزیت برای ایران محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در حال حاضر می‌توانیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت روسیه را از شمال سوآپ کنیم و در پالایشگاه‌های تهران و تبریز به مصرف برسانیم، اما تنها گلوگاه زیرساختی، ظرفیت اسکله‌های بنادر شمالی است که فقط روزانه ۹۰ هزار بشکه می‌توانند دریافت کنند که البته قابلیت توسعه وجود دارد.

افزایش ۴۰ درصدی فروش نفت ایران

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برنامه‌های پرشمار سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌های نفت پیش‌بینی شده است، از مذاکره با بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد؛ همچنین اعلام کرد بخشی از فروش نفت ما از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و در دولت سیزدهم بخشی از بازارهای ازدست‌رفته نفت احیا شد و هرچه نفت می‌فروشیم، پولش را می‌گیریم. رئیس‌جمهوری (جمعه، ۲۴ دی‌ماه) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: فروش نفت ایران به قدری افزایش یافته که دیگر نگرانی نداریم. او در سخنانی نیز اعلام کرد صادرت نفت ایران ۴۰ درصد افزایش یافته است.

سوخت خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز تنها با کارت سوخت شخصی ارائه می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب کردند که سوخت خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز در سال آینده تنها از طریق کارت سوخت شخصی تأمین شود.

زنگ خطر مصرف گاز به صدا درآمد

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ابتدای این هفته با اشاره به کاهش دمای قابل توجه در بسیاری از استان‌های کشور و بارش برف اعلام کرد که مصرف گاز بخش خانگی و تجاری روز شنبه (۲۲ بهمن‌ماه) ۶۵۱ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به زمان مشابه هفته پیش، ۱۲ درصد افزایش یافته است که استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در مصرف گاز طبیعی بودند. او همچنین روز چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) گفت که مصرف گاز بخش‌های خانگی و تجاری در استان‌های شمالی افزایش یافته و سبب افت فشار گاز در این مناطق شده است

برداشت گاز رکورد زد

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: مقدار برداشت گاز ترش به رکورد روزانه ۹۹۰ میلیون متر مکعب از میدان‌های مشترک و مستقل گازی و گاز همراه واحدهای ان‌جی‌ال رسیده است.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره برداری رسید

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مقام‌های کشوری و استان بوشهر، به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی وظیفه پالایش گاز ترش برداشت‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده دارد.

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۸

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح‌های ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در هشت سال آینده ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت که تحقق این امر به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم‌شده به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه مورد نیاز را تأمین کردیم و ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون مترمکعب نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

احتمال کشف ذخیره جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه خارج از بلوک‌های کنونی میدان مشترک پارس جنوبی در حال انجام عملیات اکتشافی هستیم، گفت: به‌تازگی در یکی از چاه‌های اکتشافی در این میدان به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با حفاری چند حلقه چاه دیگر مقدار دقیق ذخایر احتمالی کشف‌شده اعلام خواهد شد.

آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی

روز یکشنبه این هفته (۲۱ اسفندماه) طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی طی آئینی با حضور وزیران نفت و امور اقتصاد و دارایی برگزار شد. وزیر نفت در حاشیه این آئین و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همکارانم بیش از یک سال روی این طرح در بورس انرژی کار کارشناسی انجام داده‌اند تا از سرمایه‌گذاران داخلی و مشارکت مردمی برای فروش نفت استفاده کنیم، افزود: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر بود و امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران انرژی همکاری داشته باشیم.

اوجی همچنین گواهی سپرده نفت‌خام را ابزاری برای شفافیت و تنوع‌بخشی به صادرات دانست و تصریح کرد: به‌منظور تنوع بخشی به صادرات و استفاده از سرمایه‌های خرد و مردمی، همکاران فروش گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را ابداع کردند که امیدواریم با استقبال خوب روبه‌رو شود و سرمایه مناسبی فراهم کند و مردم نیز در این مسیر متضرر نخواهند بود.

سالانه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی عرضه می‌شود

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از عرضه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در طول سال در بورس انرژی خبر داد.

حمل‌ونقل سوخت در ایام نوروز به‌صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود / در ۱۴۰۱ واردات سوخت نداشتیم

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: حمل‌ونقل سوخت در ایام نوروز به‌صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود تا کمبودی در این روزها نداشته باشیم.

سالاری اضافه کرد: ما امسال واردات سوخت نداشته‌ایم، فقط سوآپ در مناطق جنوبی انجام شد، در نقاط کشور ظرفیت‌هایی داریم که امسال تمام ظرفیت ما بیشتر در بخش نیروگاهی هم مصرف شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.