تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
کد خبر : 879

برق‌رسانی پایدار به مناطق سردسیر نیازمند همراهی مردم است

برق‌رسانی پایدار به مناطق سردسیر نیازمند همراهی مردم است

سخنگوی صنعت برق گفت: هرچقدر که صرفه‌جویی در مصرف گاز انجام شود، سهم نیروگاه‌ها بیشتر شده و پایداری برق‌رسانی به مناطق سردسیر را بهبود خواهد بخشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: از مردم عزیزمان درخواست می‌کنیم با تنظیم دمای محیط کار و منزل روی دمای رفاه که ۱۸ تا ۲۱ درجه است و خاموش‌کردن حتی یک لامپ روشنایی و صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز به عبور از شرایط سخت تأمین سوخت نیروگاه‌ها کمک کنند.

وی در باره راندمان نیروگاهی ادامه داد: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاضر بیش از ۳۹.۴ درصد است که این رقم در رده راندمان‌های خوب محسوب می‌شود، چرا که راندمان نیروگاه‌های کشورهای پیشرفته نیز مشابه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران است.

سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: در حال حاضر دودسته نیروگاه در مدار تولید برق هستند، دسته اول نیروگاه‌های نسل قدیم با ۳ تا ۴ دهه عمر و راندمان متوسط ۳۰ تا ۳۱ درصد و دسته دوم نیروگاه‌های نسل جدید که همگی نیروگاه سیکل ترکیبی هستند و راندمان آنها بیش از ۵۰ درصد است.

رجبی مشهدی ادامه داد: ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بیش از دو دهه است که در کشور بومی شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند نیروگاه‌های پربازده سیکل ترکیبی سهم عمده مصرف برق را در تولید برق بر عهده دارند چرا که از راندمان بیشتری برخوردارند.

وی در خصوص سوخت نیروگاه‌ها افزود: نیروگاه‌های کشور بر پایه استفاده از گاز طراحی شده‌اند و در صورت قطع گاز از سوخت مایع استفاده می‌کنند.

رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاهی ما ۹۰ هزار مگاوات است که از این میزان، تولید نیروگاه‌های برقابی بیش از ۱۲ هزار مگاوات است. در واقع حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد ظرفیت منصوبه نیروگاهی ما به نیروگاه‌های غیرحرارتی تعلق دارد و نیروگاه‌های حرارتی به طور عمده بر پایه گاز هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.