تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 2949

حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید

حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید

اصفهان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: از یکم اسفندماه تاکنون حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب موجود در رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی جریان یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ساسانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به هدایت سیلاب روزهای پایانی بهمن ماه امسال به سمت تالاب گاوخونی، اظهار داشت: با توجه به اینکه بهمن ماه مقرر شده بود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان ۲۱ بهمن ماه از سد زاینده رود آب رهاسازی شود، زمان بازگشایی آب با بارش‌های مطلوب مصادف شد که به توزیع آب بهتر به اراضی شرق اصفهان به مدت ۱۰ روز کمک کرد.

وی ادامه داد: همکاران ما تلاش کردند که مازاد این آب تماماً به سمت گاوخونی هدایت شود و از این رو از یکم اسفند ماه تاکنون تمام آبی که در بستر زاینده رود موجود است به سمت تالاب جاری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: از یکم اسفندماه تاکنون بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب گاوخونی جریان یافته است.

ساسانی با اشاره به اینکه در حوزه رودشت از این آب برداشت غیرمجاز صورت می‌گرفت، ادامه داد: با همکاری دستگاه قضا و اداره کل محیط زیست اصفهان از برداشت غیر مجاز جلوگیری شد و این آورد میان حوضه‌ای کماکان ادامه دارد و آرزو داریم با بارش‌های فروردین ماه بتوانیم حجم آب بیشتری به سمت گاوخونی رهاسازی شود.‌

وی خاطرنشان کرد: از تاریخ یک اسفند شبکه‌های آبیاری کشاورزی بسته شده و هر چه آب در رودخانه وجود دارد به سمت تالاب در جریان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه آب موجود در رودخانه را کنترل کنیم و بخش عمده آن آورد میان حوضه‌ای است، ابراز داشت: برنامه جدول منابع و مصارف بزودی ابلاغ و بر اساس آن سهم هر بخش مشخص خواهد شد؛ پیش بینی می‌شود سال آبی کنونی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آورد رودخانه باشد که بر اساس آن سهم کشاورزان غرب و شرق اصفهان و سایر بخش‌ها تعیین خواهد شد.

ساسانی افزود: آنچه که آورد میان حوضه است و آنچه که در جدول منابع و مصارف برای محیط زیست پیش بینی می‌شود، تلاش داریم تمام آن را به سمت تالاب گاوخونی هدایت کنیم.

بازگشایی زاینده رود در فروردین ماه ارتباط مستقیم با بارش‌ها دارد

وی در خصوص زمان بازگشایی آب برای نوبت دوم کشت پاییزه در فروردین ماه، خاطرنشان کرد: رهاسازی نوبت دوم آب برای کشت غله شرق اصفهان رابطه مستقیم با بارش‌ها دارد، اگر ابتدایی فروردین بارندگی داشته باشیم احتمال دارد آب دیرتر باز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این جریان آب موجود در رودخانه زاینده‌رود را در فروردین و ایام نوروز حفظ کنیم.

ساسانی درخصوص خط انتقال آب خرسان، گفت: این خط انتقال آب شرب برای کرمان یزد و اصفهان بوده و جزو مصوبات وزارت نیرو است. کارفرما شرکت آب نیرو است و مقدمات ساخت سد خرسان در حال انجام است.

وی ظرفیت سد در حال احداث خرسان را ۲.۷ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: سد خرسان پاسخگوی تخصیص‌های وزارت نیرو برای این سه استان در حوزه شرب است.

بهره برداری از سد سرداب تا مهرماه ۱۴۰۲

ساسانی همچنین با اشاره به اینکه احداث سد سرداب فریدونشهر ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: با تأمین اعتبار لازم پیش‌بینی می‌شود مهرماه ۱۴۰۲ این سد قابلیت آبگیری خواهد داشت که ظرفیت آن ۴۲ میلیون مترمکعب بوده و برای شرب است.

وی با بیان اینکه سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ برای کمبود آب شرب با جدیت در حال انجام است، گفت: خرداد ماه آینده فاز اضطرار آن وارد مدار شود که بخشی از کمبود آب اصفهان را جبران کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه طرح انتقال آب بهشت آباد سال ۱۳۹۳ به شرکت آب نیروی ایران واگذار شد، خاطرنشان کرد: ۲۵۰ میلیون مترمکعب در این طرح برای شرب اصفهان پیش‌بینی شده و این پروژه حذف نشده است. در این دولت به جدی پیگیر این پروژه هستیم تلاش داریم مجوز لازم را برای ادامه کار داشته باشیم.

ساسانی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای آبفا مبالغی برای سامانه دوم و برای بخش تأمین آب شرب اصفهان دریافت کردیم، افزود: این اعتبار سه ساله بالغ بر چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که مبلغی از آن در تعهدات دولت بوده و یک هزار و۵۰۰ میلیارد از محل تهاتر نفت و هزار میلیارد تومان از محل فروش املاک آب منطقه‌ای خواهد بود که امید است بتوان تا اواسط اردیبهشت به مزایده گذاشته شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان پول نقد از محل مصوبات سفر برای سامانه دوم آبرسانی اصفهان دریافت شده است.

حجم سد زاینده رود به ۳۰۸ میلیون مترمکعب رسید

ساسانی به آخرین وضعیت سد زاینده رود اشاره کرد و گفت: حجم امروز سد زاینده رود ۳۰۸ میلیون مترمکعب است در حالی که حجم این سد در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۸ میلیون مترمکعب و متوسط بلند ۶۸۸ میلیون مترمکعب بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین بارش‌ها در چلگرد سرشاخه اصلی حوضه زاینده‌رود یکهزار و ۲۷۰ میلیمتر بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ میلیمتر و در بلند مدت تا امروز یک هزار و ۳۳ میلیمتر بوده است و با توجه به بارش‌هایی که در فروردین و اردیبهشت ماه در پیش داریم امید اس شرایط مناسبی برای تامین نیاز آبی دی نفعان حوضه زاینده رود داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.