تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر : 5597

رشد ۶۰ درصدی تولید برق نیروگاه‌های «برق‌آبی»

رشد ۶۰ درصدی تولید برق نیروگاه‌های «برق‌آبی»

مدیر امور بازار برق شرکت آب نیرو گفت: درپیک تابستان سال گذشته تولید کل نیروگاه‌های «برق‌آبی» کشور ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، جابر موسوی مدیر امور بازار برق شرکت آب نیرو با بیان اینکه ظرفیت در اختیار شرکت آب نیرو و نیروگاه‌های برق آبی در کشور حدود ۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات است، گفت: اگر بخواهیم به ایجاد نیروگاه‌های برق آبی هم اشاره کنیم، شرکت آب نیرو نزدیک به ۹ هزار مگاوات از ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت برقابی ایجاد شده کشور را احداث کرده است.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده از سال ۹۰ و فعالیت شرکت آب نیرو در حوزه بهره‌برداری، یادآور شد: اکنون ۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت برقابی در حال بهره‌برداری داریم.

مدیر امور بازار برق شرکت آب نیرو با بیان اینکه در پیک تابستان سال گذشته تولید کل نیروگاه‌های برقابی کشور ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است، ادامه داد: نیروگاه‌های برقابی شرکت آب نیرو ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته تولید بیشتری داشته‌اند.

وی در ارتباط با بحران خشکسالی و کم آبی و تأثیر آن بر نیروگاه برقابی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه آب به عنوان انرژی اولیه برای راه‌اندازی چرخش نیروگاه‌های برقابی است، سد ساخته می‌شود تا بتواند آب را ذخیره کند و در مرحله بعد انرژی برق از آن گرفته می‌شود.

موسوی خاطر نشان کرد: با وجود ایجاد ظرفیتگاه‌ها برای نیروگاه برقابی، اگر بارش رحمت الهی نصیب ما نشود، نمی‌توان از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده کرد، بنابراین تغییر اقلیم موضوع مهمی است. سال گذشته از لحاظ سال‌های آبی تقریباً سال نرمالی بود، امسال هم پیش‌بینی‌های هواشناسی و مرکز تحقیقات آب کشور این است که سال را به سمت نرمال و فرا نرمال پیش‌بینی می‌کند اما هر بار که جلوتر می‌رویم نقشه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: تقریباً دو ماهه ابتدایی امسال در حوزه کارون و دز که ۷۰ درصد ظرفیت برقابی در اینجا قرار دارد حدود ۳۵ درصد افزایش آورد و بارش داشتیم و امیدواریم همین روند ادامه پیدا کند و بیشتر شود تا بتوانیم از آبی که ذخیره می‌شود در پیک زمستان و تابستان استفاده کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.