تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر : 5280

مسیر جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

مسیر جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

وزیر نفت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه به بلاروس از اعلام آمادگی ایران برای تأمین و تعمیر تجهیزات پیشرفته نفتی بلاروس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی، وزیر نفت در خصوص همکاری‌های نفتی ایران و بلاروس توضیح داد: در راستای توافقات سال ۱۴۰۱ رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای در سمرقند، یک هیأت عالی رتبه نفتی طی سفر به تهران در مهر ماه سال ۱۴۰۱ و ملاقات با مقامات و مدیران ارشد وزارت نفت و سازندگان تجهیزات نفتی، مسیر جدیدی را برای همکاری‌های اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باز کرد.

وی افزود: اخیراً نیز هیأت‌های نفتی بلاروسی به ایران سفر کرده و متقابلاً برخی از سفرها از سوی طرف ایرانی به بلاروس صورت گرفته است. مذاکرات خوبی بین طرفین درباره همکاری‌های تخصصی نفتی آغاز شده که باید تلاش کنیم در سفر پیش روی معاون اول رئیس جمهور به بلاروس به نتایج مطلوبی منتهی شود.

اوجی با اشاره به تنها همکاری دو کشور در یک پروژه نفتی در سال ۱۳۹۱ که به دلیل فشار کشورهای غربی به نتیجه نرسید، تاکید کرد: تغییر رویکرد سیاست خارجی بلاروس و گسترش روابط با کشورهای شرقی از جمله ایران طی چند سال اخیر، بستر مهمی برای توسعه همکاری‌های دو کشور ایجاد کرده که با حضور معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه پس از دو دوره سفر رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور به ایران، می‌تواند زمینه ساز تعاملات بیشتر خصوصاً در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باشد.

وی از اعلام آمادگی ایران برای تأمین تجهیزات صنعت نفت، پتروشیمی، قطعات صنعتی و ماشین آلات شرکت‌های بلاروسی خبر داد و اظهار داشت: به صورت متقابل از سرمایه گذاری طرف بلاروسی در توسعه میادین نفتی جدید ایران و امکان فعالیت مشاوران و پیمانکاران ایرانی در اجرای طرح‌های انتقال و توزیع گاز بلاروس استقبال می‌کنیم.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه سه شنبه ۲۵ مهرماه به بلاروس سفر می‌کنند. دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس بلاروس و همچنین برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیأت‌های عالی دو کشور از جمله برنامه‌های سفر یک روزه معاون اول رئیس‌جمهور به این کشور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.