تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر : 4646

واردات گاز از ترکمنستان آغاز شد / پیشنهاد گازی روسها به ایران

واردات گاز از ترکمنستان آغاز شد / پیشنهاد گازی روسها به ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز از انجام تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید چگنی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: صنعت گاز صنعت مهم و کلیدی است که در سال‌های بعد از انقلاب و در دولت‌های مختلف برای آن بسیار تلاش شده است. اکنون نیز با توجه به روند توسعه بالادست و پالایشگاه‌های گاز، زیرساخت شبکه گازرسانی ادامه پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: در حال حاضر هزار و ۲۵۳ شهر و ۳۹ هزار ۶۹۹ روستا از نعمت گاز برخوردارند.

به گفته این مقام مسئول از آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون به ۵ هزار و ۲۹۷ روستا و ۳۰۷ هزار خانوار روستایی و همچنین ۴۱ شهر و ۹۴ هزار خانوار شهری گازرسانی شده است.

وی افزود: اکنون حدود ۹۸.۶ درصد از جمعیت شهری و ۸۶.۳ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی قرار دارند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب بوده که ۳۲ درصد را شامل می‌شود، همچنین بخش صنعت ۳۱ درصد که ۷۱ میلیارد متر مکعب مصرف شده است.

وی سهم مصرف بخش خانگی را ۲۷ میلیارد متر مکعب (۶۳ درصد)، بخش عمومی ۹ میلیارد متر مکعب (۴ درصد)، حمل و نقل ۹ میلیارد متر مکعب (۴ درصد) و مصرف بخش کشاورزی را ۴.۸ میلیارد متر مکعب (۲ درصد) عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول مجموع مصرف گاز را به جز مصرف داخلی صنعت و صادرات ۲۳۰ میلیارد متر مکعب است.

وی در رابطه با چگونگی وضعیت صادرات و واردات خاطر نشان کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پول‌های ما بلوکه نشود. احتمال تمدید قرار با ترکیه هم وجود دارد.

چگنی خاطر نشان کرد: بدهی خود را به ترکمنستان در سه قسط انجام دادیم و اکنون حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم. با ترکمن‌ها واردات گاز را از دو سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده است. همچنین در گام بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به مذاکرات جدید برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و ادامه دار بودن تجارت گاز با روسیه اضافه کرد: کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند که میسر نشد.

معاون وزیر نفت در ادامه از تقویت شبکه گاز رینگ شرق و شمال شرق کشور خبر داد که پروژه‌های متعددی از جمله خط انتقال گاز ۳۶ اینچ دوراهی دشتک به سربیشه، خط ۱۶ اینچ صالح‌آباد – تربت جام و احداث تأسیسات تقویت فشار گاز آرادان به این منظور اجرایی شده است.

چگنی پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع گاز کشور را از پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد و گفت: عملیات پایلوت آن به‌زودی در ۶ استان اجرایی می‌شود که با اجرای انبوه آن برای همه ۲۷ میلیون مشترک، مزایای بسیار خوبی برای مدیریت و کنترل مصرف خواهد داشت.

وی با اشاره به تعویض بخاری‌های کم‌بازده به پربازده از سوی شرکت ملی گاز، بیان کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد باید ۴.۱ میلیون بخاری باید تعویض شود و ۱۴ شرکت در فرخوان اجرای آن شرکت کردند، هر بخاری می‌تواند تا ۵۰۰ مترمکعب در سال صرفه‌جویی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای طرح بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای خانگی و تجاری، افزود: از مجموع ۳۲۹ هزار، تاکنون ۷۴ هزار موتورخانه بهینه شده است و روند اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

چگنی تصریح کرد: همچنین شیوه‌نامه‌ای از سوی وزیر نفت ابلاغ شده که طبق آن، سرمایه‌گذاران و صنایع پرمصرف در زمینه ذخیره‌سازی اس‌ان‌جی ومینی‌ال‌ان‌جی سرمایه‌گذاری خواهند کرد و در فصل سرد سال و در مواقع ایجاد ناترازی شدید، از گاز اس‌ان‌جی، سی‌ان‌جی یا مینی‌ال‌ان‌جی استفاده می‌شود که اجرای آن هم در دستور کار صنعت گاز قرار گرفته است.

وی در ادامه با تأکید بر اجرای پروژه‌های مقاوم‌سازی تأسیسات گازی و خطوط انتقال انتقال، اعلام کرد: شبکه گاز مراکز استان‌ها، شهرهای بزرگ و دیگر تأسیسات به تدریج مقاوم‌سازی می‌شوند که برای اجرای این پروژه‌ها بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت همچنین از برگزاری مزایده فروش گازهای مشعل در پارس جنوبی خبر داد و افزود: قراردهای آن در حال تنظیم و امضا هستند.

چگنی با بیان اینکه صادرات گاز ایران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته است، تأکید کرد: حجم صادرات گاز مایع هم بیش از ۲۲ درصد (بیش از یک میلیون تن) افزایش یافته است.

چگنی اضافه کرد: پیشنهاد روس‌ها تشکیل هاب انرژی بین ایران و روسیه است و توافق‌هایی در این باره انجام شده است.

وی در رابطه با مذاکره با کشور عراق با هدف وصول طلب گازی، تهاتر این طلب با نفت خام و نفت کوره را یکی از روش‌های پرداخت مطالبات ایران اعلام کرد و افزود: مذاکرات همچنان ادامه دارد که شامل بهای گاز ارسالی کنونی و پیشین است اما روش پرداخت در تمدید قرارداد هنوز نهایی نشده است.

چگنی در خاتمه اضافه کرد: روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب تولید گاز افزایش پیدا کرده که از فاز ۱۱ پارس جنوبی و حدود ۶ میلیون مترمکعب در روز از دیگر میدان‌های مستقل گازی در سال ۱۴۰۲ تأمین می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.