تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 4714

کدام استان ها در جهاد آبرسانی پیشتازند؟

کدام استان ها در جهاد آبرسانی پیشتازند؟

جهاد آبرسانی یکی از پروژه‌های آبرسانی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم با هدف تأمین آب سالم برای روستاها کلید خورد و اکنون با گذشت نزدیک به دو سال نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، جهاد آبرسانی یکی از پروژه‌هایی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم با هدف تأمین آب سالم برای روستاها کلید خورد و اکنون با گذشت نزدیک به دو سال نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها در حال حاضر، تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی در استان‌های مختلف است که منجر به کاهش منابع تأمین آب سطحی و زیر زمینی شده است و شهر نشینی را به دنبال دارد. چرا که تأمین نیازهای اولیه جوامع روستایی و به‌طریق اولی آب شرب و بهداشتی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که باعث حفظ و بقای جمعیت روستایی را به دنبال دارد.

در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ و در بررسی قانون بودجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند در سال ۱۴۰۲ اعتبارات تأسیسات آبرسانی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار را بر اساس اعلام وزارت نیرو تأمین کنند. اگرچه هدف‌گذاری ابتدایی طرح بزرگ جهاد آبرسانی برای ورود به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی بود، اما به دنبال سرعت بالای اجرای پروژه‌ها در سال نخست و با نظر مثبت هیئت دولت، تعداد روستاهای هدف این پروژه به ۱۶ هزار روستا افزایش یافت.

اگرچه در میان استان‌ها استان سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد روستاهای قرارداد آبرسانی کشور را به خود اختصاص داد و آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا مربوط به این استان است. اما در کمتر از یک سال قریب به ۱۰۰۰ کیلومتر لوله گذاری در سیستان و بلوچستان برای آبرسانی به روستاها انجام شده که در استان بی سابقه است و قرارداد استان برای اجرای طرح آبرسانی بالای ۴۰۰۰ کیلومتر لوله گذاری است.

در میان استان‌های ایران، سیستان و بلوچستان با یک‌هزار و ۷۵۱ روستا بیشترین تعداد روستاهای هدف را به خود اختصاص داده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر آبرسانی به چیزی حدود ۳۰۰۰ روستا از ۱۰ هزار روستای فاز نخست نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستاها نیز با سرعت و قدرت در حال اجراست.

به استناد آمار، عملیات آبرسانی به روستاهای فاقد آب شرب بهداشتی و پایدار در سطح ملی مجموعاً ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و از ۱۰ هزار و ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزار و ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای ۳۰۰۱ کیلومتر خط انتقال و ۲۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است. یکی از استان‌هایی که توانسته پیشرفت خوبی در این پروژه داشته باشد استان کردستان است طرح آبرسانی به سنندج با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب این شهر و تأمین آب شرب ۴۰ درصد از جمعیت استان کردستان اجرایی شده است و در مسیری ۶۰ کیلومتری آب شرب با کیفیت و پایدار را از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج متصل خواهد کرد.

نکته مهم دیگر اینکه برای اجرایی کردن این طرح علاوه بر بهره‌برداری از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب، همچنین برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور از ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ اتمسفر به ۲ اتمسفر استفاده شده که در نوع خود کم نظیر است؛ سیستمی که در آن اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعیین شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد نموده و پس از آن سیستم به طور خودکار وارد عمل می‌شود.

البته به گفته مدیرعامل آبفای کردستان با اجرای این پروژه، طعم و بوی نامطبوع آب شرب در قسمت مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

وی ادامه داد: استان کردستان حدوداً ۱.۸ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱.۳ میلیون نفر در حوزه شهری در ۳۳ شهر و مابقی در حوزه روستاها در ۱۶۷۱ روستا زندگی می‌کنند”، گفت: ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب و ۹۶.۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند؛ در حوزه روستایی نیز ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش خدمات آب هستند و یکهزار و ۳۳ روستای استان تحت پوشش شرکت آبفا هستند. این امر نشانگر پیشرفت مناسب طرح جهاد آبرسانی در کشور است چرا که بر اساس آخرین آمار و ارقام در میان استان‌های ایران، سیستان و بلوچستان با یک‌هزار و ۷۵۱ روستا بیشترین تعداد روستاهای هدف را به خود اختصاص داده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر آبرسانی به چیزی حدود ۳۰۰۰ روستا از ۱۰ هزار روستای فاز نخست نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستاها نیز با سرعت و قدرت در حال اجراست.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، عملیات آبرسانی به روستاهای هدف در دو استان زنجان و البرز بیش از ۹۴ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده همه پروژه‌های آبرسانی به روستاهای این دو استان تکمیل شود. همچنین اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاهای هدف در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قم، فارس، ایلام و آذربایجان‌شرقی بیش از ۶۰ درصد و آبرسانی به روستاهای هدف در استان‌های دیگری مانند یزد، همدان، لرستان، سمنان، خراسان‌جنوبی و بوشهر نیز با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه است.

با چنین شرایطی امید می‌رود روستاهایی که از آب شرب و سالم محروم هستند به زودی آبرسانی شده و از این نعمت الهی بهره مند شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.