تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر : 789

یخ‌زدگی سد زاینده رود اختلالی در تامین آب ایجاد نمی‌کند

یخ‌زدگی سد زاینده رود اختلالی در تامین آب ایجاد نمی‌کند

اصفهان- مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود گفت: یخ زدگی دریاچه سد زاینده رود کمتر از یک دهم درصد است و مشکلی در تامین آب شرب اصفهان ایجاد نمی‌کند.

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه کماکان ۱۴۷ میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: میزان آب ورودی به سد ۸.۸ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۱۰.۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی درخصوص یخ‌زدگی سد زاینده‌رود در پی سرمای شدید روزهای اخیر، گفت: سد پیش‌تر در سال ۱۳۹۲ و سال‌های سرد نیز دچار یخ زدگی شده بود که اختلالی در تأمین آب ایجاد نکرد و هم اکنون یک دهم درصد مساحت دریاچه سد یخ‌زده و به این لحاظ مشکلی در تأمین آب شرب وجود ندارد.‌

مدیر نگهداری و بهره برداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با اشاره به اینکه میزان بارش شبانه روز گذشته در ایستگاه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، ۵.۵ میلیمتر بوده، اضافه کرد: مجموع بارندگی در ایستگاه کوهرنگ از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون ۵۲۰ میلیمتر و در حال حاضر ارتفاع برف در کوهرنگ یکصد سانتیمتر است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.