تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 4681

آغاز واردات گاز از ترکمنستان

آغاز واردات گاز از ترکمنستان

صادرات ۴۵ میلیون متر مکعبی گاز به کشورهای همسایه۸۸۷۶ مرکز غیر مجاز رمز ارز تا کنون جمع‌آوری شده است و آغاز واردات گاز از ترکمنستان از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، صادرات ۴۵ میلیون متر مکعبی گاز به کشورهای همسایه، قطعی برق ۵۰ سازمان پر مصرف در پایتخت، ۸۸۷۶ مرکز غیر مجاز رمز ارز تا کنون جمع‌آوری شده است، واردات گاز از ترکمنستان آغاز شد و سه راه حل دولت برای پرداخت مطالبات پالایشگاه‌ها از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

صادرات ۴۵ میلیون متر مکعبی گاز به کشورهای همسایه

غلام‌عباس حسینی سرپرست شرکت انتقال گاز ایران در نشست خبری گفت: روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به سوآپ گاز تصریح کرد: سال گذشته ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز گاز از ترکمنستان دریافت کردیم که البته طی ۱۵ روز به دلیل شدت سرما گاز ارسالی به ایران قطع شد.

حسینی اضافه کرد: اکنون پیمانکاران روی دو خط ششم و نهم سراسری در حال کار هستند که با تکمیل این خطوط ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز برای صادرات ایجاد خواهد شد. اکنون ظرفیت واردات گاز ۲۰ میلیون متر مکعب است که امکان افزایش سوآپ گاز از ترکمنستان تا ۱۰ میلیون متر مکعب را نیز دارا هستیم.

آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۹۸ درصد عبور کرد

امیر دودابی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه روزهای گرمی را در حال سپری کردن هستیم، افزود: به طور متوسط به میزان هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات به تقاضای مصرف برق کشور افزوده می‌شود.

دودابی‌نژاد ادامه داد: با وجود تمامی سختی‌های ناشی از افزایش شدید مصرف برق در کشور، نیروگاه‌ها در شرایط خوبی به سر می‌برند و میزان آمادگی تولید آن‌ها از مرز ۹۸ درصد عبور کرده است.

۵۰ درصد پایتخت نشینان مشمول پاداش مدیریت مصرف برق شدند

کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اعلام این که بالغ بر ۵۰ درصد از مشترکان خانگی شهر تهران مشمول دریافت پاداش ریالی مدیریت مصرف برق شده‌اند گفت: مجموع رقم پاداش تخصیص داده شده به مشترکان خانگی برق در شهر تهران که موفق شده‌اند مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند به رقم قابل توجه ۱۴۵ میلیارد تومان بالغ شده که نشان دهنده همکاری قابل ملاحظه تهرانی‌ها در اجرای طرح مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار بوده است.

قطعی برق ۵۰ سازمان پر مصرف در پایتخت

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق، این شرکت ضمن قدردانی از همراهی عموم مشترکان برق شهر تهران در مدیریت مصرف انرژی و کاهش بار شبکه در ساعات اوج بار و همچنین تداوم موج گرما در کشور و لزوم صرفه‌جویی هرچه بیشتر در مصرف برق؛ ضمن هشدار به اداراتی که همکاری لازم را در اجرای طرح‌های مدیریت بار نداشته‌اند، فهرست اسامی اداراتی که اقدام به اجرای مصوبه هیئت دولت در خصوص مدیریت مصرف برق نکرده‌اند به مراجع ذیربط اعلام و در همین راستا برق ۵۰ سازمان ملی و استانی پرمصرف دیگر قطع شد.

۸۸۷۶ مرکز غیر مجاز رمز ارز تا کنون جمع‌آوری شده است

فرح جمالزاده رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی توانیر گفت: از ابتدای طرح جمع‌آوری مراکز غیر مجاز تولید رمز ارز تا پایان خرداد امسال حدود ۸۸۷۶ مرکز غیرمجاز در کشور شناسایی و بالغ بر ۲۶۰ هزار دستگاه ماینر با ۷۱۷ مگاوات توان مصرفی از این مراکز جمع‌آوری شده است.

جمالزاده تعداد مراکز غیرمجاز رمز ارز که از ابتدای امسال شناسایی شده است را ۹۹ مرکز عنوان کرد که منجر به جمع‌آوری ۷۴۴ دستگاه تولید رمز ارز با مجموع ۲ مگاوات توان مصرفی شده است.

نجات خدمه لنج باری توسط کشتی شرکت ملی نفتکش ایران

یک فروند از کشتی‌های ناوگان این شرکت در حالی که به سمت بندرعباس در حرکت بود، از یک لنج باری در حال غرق شدن پیام درخواست کمک اضطراری دریافت کرد.

پس از دریافت این پیام، کشتی نفتکش وفق قوانین بین المللی دریانوردی ضمن هماهنگی با اداره بنادر و دریانوردی جزیره کیش و اعلام این حادثه، بلافاصله به سمت موقعیت شناور سانحه دیده در محدوده آب‌های این جزیره، تغییر مسیر داد.

پس از رسیدن کشتی نفتکش به موقعیت لنج باری حادثه دیده، عملیات نجات آغاز شد به طوری که با اقدام به موقع و سرعت عمل کاپیتان و دریانوردان کشتی نفتکش، ۶ خدمه این شناور از خطر غرق شدن نجات پیدا کردند.

واردات گاز از ترکمنستان آغاز شد

مجید چگنی مدیر عامل شرکت ملی گاز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بدهی خود را به ترکمنستان در سه قسط انجام دادیم و اکنون حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم. با ترکمن‌ها واردات گاز را از دو سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده است. همچنین در گام بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.

سه راه حل دولت برای پرداخت مطالبات پالایشگاه‌ها

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برای اجرای طرح‌های کیفی سازی پالایشگاه‌های کشور به ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی افزود: سه راه‌حل برای پرداخت مطالبات دولت به پالایشگاه‌ها وجود دارد که صدور مجوز فروش بعضی از فرآورده‌های اصلی مانند نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع به مرور ظرف ۶ ماه تا یک سال، صدور مجوز دریافت و فروش نفت خام و میعانات گازی و تهاتر مطالبات با بدهی‌های مالیاتی از آن جمله است که از سوی انجمن به دولت پیشنهاد شده است.

۸۰ درصد مشترکان برق الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

فرح جمالزاده، رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی توانیر با اشاره به رشد و پیشرفت برنامه مدیریت مصرف در ادارات کشور گفت: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از برنامه مدیریت بار و مصرف انرژی در ادارات محقق شده است.

وی در این زمینه افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند در ساعات اداری نسبت به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق (نسبت به مدت مشابه سال قبل) و در ساعات غیر اداری نسبت به کاهش ۶۰ درصدی از مصارف جاری با اولویت خاموش کردن دستگاه‌های غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۸۰ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف، ۱۰ درصد بین الگو تا ۱.۵ برابر الگو، ۶ درصد ۱.۵ تا ۲ برابر الگو و چهار درصد بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند.

سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری برای توسعه ۲ میدان مشترک

محسن خجسته مهر در نشست خبری، با اصحاب رسانه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون صادرات نفت افزایش دو برابری داشته است.

وی ادامه داد: در ابتدا تولید نفت ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود که به تدریج افزایش یافت؛ هم‌اکنون تا یک هفته دیگر تولید نفت ۱۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند.

خجسته مهر خاطر نشان کرد: تا پایان شهریورماه نیز ۱۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه می‌شود و تولید وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در نیمه دوم امسال حدود ۸ میلیارد دلار برای توسعه دو میدان مشترک ایران قرارداد امضا می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.