تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵۲
کد خبر : 4995

ارتقای توان نیروگاهی در ۶۰ نقطه کشور

ارتقای توان نیروگاهی در ۶۰ نقطه کشور

ارتقای توان نیروگاهی در ۶۰ نقطه کشور، ماندگاری و تداوم گرما در هفته سوم شهریور ماه و افزایش ۳۰ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیرها در برنامه هفتم از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، هدر رفت واقعی ۱۵.۷ درصدی آب شرب در کشور، ارتقای توان نیروگاهی در ۶۰ نقطه کشور، افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت برداشت روزانه نفت از مخازن جنوب کشور و افزایش ۳۰ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیرها در برنامه هفتم از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

جمع‌آوری حدود ۵۰ هزار بشکه نفت از گودال‌های سوخت آغاجاری

محمدرضا گودرزی مدیر عملیات شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: در زمینه حفاظت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب و خاک محیط پیرامونی تأسیسات این شرکت، با تلاش همکاران مجموعه عملیاتی، ۴۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت خام از شیرخانه‌های تأسیسات شرکت آغاجاری جمع‌آوری و با برگشت به خطوط صادراتی بر ذخایر سرمایه ملی افزوده شد.

وی افزود: در این اقدام، بر اساس دستورعمل‌های ایمنی و محیط زیستی گودال‌های نفتی، این مایع‌ها که حاوی سیالات نفتی هستند از گودال شیرخانه‌های نفتی در حوزه عملیاتی جمع‌آوری و به خطوط لوله صادراتی تزریق شدند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که در زمینه تولید و بهره‌برداری، فرآورش و انتقال نفت خام و گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید نفت این شرکت به‌طور میانگین معادل ۶۱۵ هزار بشکه در روز و ظرفیت تولید گاز آن حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است.

ارتقای توان نیروگاهی در ۶۰ نقطه کشور

مجیدعمیدپور رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: پژوهشگاه نیرو در حوزه بهره‌وری در بخش تولید، انتقال و توزیع فعالیت‌های مؤثری را صورت داده است که می‌توان به ارتقا ظرفیت تولید نیروگاه‌های گازی با انجام برخی اصلاحات در پره‌های توربین‌های نیروگاهی اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه با تحقق این مهم توان توربین V۹۴ به حدود ۱۰ مگاوات افزایش یافت، افزود: این فرآیند در کل دنیا بی‌سابقه است. به عبارت دیگر پژوهشگران پژوهشگاه نیرو با همراهی یک شرکت دانش‌بنیان موفق به اعمال تغییرات در توربین‌های نیروگاه‌های گازی شدند که با افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه‌ها همراه شد.

به گفته وی، افزایش ۱۰ مگاواتی راندمان نیروگاهی، مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی است اما این امر با کمترین سرمایه‌گذاری و انجام تغییراتی در پره‌های توربین‌های نیروگاه‌های گازی محقق شد.

عمیدپور در همین راستا خبر داد: به منظور پیشبرد این امر، حدود ۶۰ نقطه نیروگاهی کشور شناسایی شد و با همکاری شرکت برق حرارتی و نیروگاه‌های کشور این مهم در ابعاد گسترده‌تری انجام می‌شود.

افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت برداشت روزانه نفت از مخازن جنوب کشور

رامین روغنیان مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: تکمیل زنجیره سه‌گانه هدایت سیالات به مخزن، چاه و تأسیسات لازمه تداوم و افزایش تولید است و خوشبختانه طی دو سال گذشته در هر سه بخش فعالیت‌های بسیار خوب و قابل دفاعی انجام شده است.

روغنیان ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های مطالعاتی انجام‌شده طی ۲ سال گذشته، به شناسایی ظرفیت تولیدی بالاتر در ۶ مخزن اهواز بنگستان، منصوری بنگستان، آبتیمور، گلخاری، بالارود و منصورآباد بنگستان به مقدار ۲۵۰ هزار بشکه در روز منجر شده است که این مقدار بیش از ۷ درصد ظرفیت تولید کنونی میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و در صورت تأمین الزامات تولیدی این مخازن و تولیدی شدن این ظرفیت، با فرض قیمت هر بشکه نفت ۸۰ دلار، سالانه ۷ میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: با اضافه شدن ۲۵۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید بالقوه مخازن، مقدار PGC از رقم فعلی (۳۴۰۰ هزار بشکه در روز) به ۳۶۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده شده است که دستاورد بسیار بزرگی برای صنعت نفت کشور محسوب می‌شود، البته روند کشف ظرفیت‌های جدید تولیدی در مخازن حسب شرح وظایف اداره‌های مدیریت فنی ادامه دارد و در صورت قطعی شدن ظرفیت‌های جدید، نتایج و دستاوردهای آن اعلام می‌شود، همچنین برنامه پنج ساله مطالعاتی مخازن تهیه شده است که در آن بخشی از مطالعاتی که به‌دلیل کمبود نیروی انسانی امکان انجام آنها در مناطق وجود ندارد، برون‌سپاری می‌شوند.

افزایش ۳۰ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیرها در برنامه هفتم

مجید عمید پور، رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: به دنبال اجرای اقداماتی هستیم که در شرایط بحران بتوانیم به کار بگیریم که از جمله این اقدامات ارتقای بهره‌وری و همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است که به این دو مورد توجه ویژه ای خواهد شد.

عمیدپور خاطر نشان کرد: مصوباتی را برای توسعه صنعت تجدیدپذیر داشتیم که یکی از آنها تصویب ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدپد پذیر بود که با همکاری ساتبا ستادی را تشکیل دادیم تا این کار پیش رود. علاوه بر این به دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های با توربین گازی هستیم و با اقداماتی که صورت گرفت بدون انجام هزینه زیاد توانستیم راندمان نیروگاه‌ها را افزایش دهیم.

نگاه ویژه دولت برتقویت صنایع تکمیلی با هدف رونق تولید

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: رونق تولید و افزایش اشتغال‌زایی از مهم‌ترین دستاوردهای راهبردی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است که به‌منظور تحقق آن، دولت نگاه ویژه‌ای به تقویت، رفع موانع و مقررات‌زدایی این بخش از صنعت پتروشیمی در کشور دارد.

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش با جلوگیری از خام‌فروشی محصولات پتروشیمی از طریق توسعه صنعت پایین‌دستی، از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم است.

معاون وزیر نفت، مهم‌ترین بخش از راهبردهای دولت در صنعت پتروشیمی را تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت داخل و بومی‌سازی کاتالیست‌ها عنوان کرد و افزود: سیاست اجرایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه تولید، حداکثر استفاده از ظرفیت نصب‌شده با بهره‌گیری از دانش و ساخت داخل است.

استفاده از ظرفیت خط لوله گوره -جاسک برای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در حال اجرای طرح‌هایی برای استفاده از ظرفیت خط لوله گوره – جاسک به‌منظور تأمین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: طراحی اولیه خط لوله گوره – جاسک برای انتقال نفت خام بود، اما ظرفیت این خط لوله می‌تواند برای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که قرار است در منطقه جاسک احداث شود، مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در حال گرفتن یک انشعاب از آن به سمت پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه شهیدسلیمانی هستیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تأکید کرد: خط لوله انشعابی از خط لوله گوره – جاسک ظرف یک سال آینده تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد تا خوراک پالایشگاه بندرعباس را تأمین کند.

هدر رفت واقعی ۱۵.۷ درصدی آب شرب در کشور

هاشم امینی سخنگوی صنعت آب و فاضلاب گفت: از آب بدون در آمد در جامعه به عنوان اتلاف آب شرب یاد می‌شود که اصطلاح دقیقی نیست. آب بدون درآمد که در کل ۳۱.۴ درصد است شامل سه بخش هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف غیرمجاز می‌شود.

امینی همچنین در مورد بخش دیگری از آب بدون درآمد که در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد و علی رغم مصرف، پولی بابت آن دریافت نمی‌شود، گفت: میزان ۱.۴ درصد از آب شرب در شبکه نیز به صورت کلی توسط بخش‌های غیرمجاز مصرف می‌شود که همواره همکاران ما در تلاش هستند تا ضمن شناسایی این موارد نسبت به جلوگیری از اینگونه برداشت‌ها اقدام کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه در راستای تحقق همین هدف سالانه بیش از ۳۰۰ کیلومتر از خطوط شبکه‌های آبرسانی شرب کشور اصلاح و نوسازی می‌شود، ادامه داد: البته این نکته را هم باید متذکر شویم که میزان استحصال آب بدون درآمد در همه استان‌های کشور یکسان نیست و در برخی استان‌ها مانند یزد، قزوین، قم و اصفهان زیر ۱۸ درصد است.

ماندگاری و تداوم گرما در هفته سوم شهریور ماه

مصطفی رجبی مشهدی سخنگو صنعت برق گفت: بر اساس گزارش‌های مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران روز گذشته میزان مصرف برق کشور به ۶ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید که در مقایسه با روز مشابه سال گذشته افزایش ۷ هزار و ۷۰۰ مگاواتی را نشان می‌دهد.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم میزان مصرف برق کشور امروز در ۲۱ شهریورماه مشابه روز گذشته و در حدود ۶۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات باشد.

سخنگوی صنعت برق گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان انتظار می‌رود مصرف برق کاهش یابد اما تداوم و چسبندگی گرما در هفته سوم شهریور ماه بی سابقه است و کماکان با رشد مصرف ۶/۵ درصدی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف شدند گفت: خوشبختانه کلیه مشترکان همکاری خوبی با وزارت نیرو در اجرای طرح مدیریت مصرف داشتند، به نحوی که نزدیک به ۴۰ درصد قبوض صادره تاکنون مشمول دریافت پاداش شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.