تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 2609

اعلام آمادگی فولاد مبارکه برای مشارکت در غرص ۳۰ میلیون اصله نهال در استان

اعلام آمادگی فولاد مبارکه برای مشارکت در غرص ۳۰ میلیون اصله نهال در استان

مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان دیدار با مدیرکل اداره منابع طبیعی استان گفت: این شرکت با نگاه ملی و همگام با راهبردهای جهانی در نهضت تولید و کاشت نهال و ترسیب کربن کشور، در نهضت ملی غرص یک میلیارد اصله نهال در گستره ملی که ۳۰ میلیون آن سهم استان اصفهان خواهد بود، مشارکت خواهد کرد.

 به گزارش اقتصادی برتر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسه با حضور ابوطالب امینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: علی‌رغم اینکه در حال حاضر در فولاد مبارکه ۱۴۵۰ هکتار و بیش از استانداردهای لازم، فضای سبز وجود دارد، این شرکت آماده است در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و با نگاه ملی، در کاشت نهال و توسعه فضای سبز با اداره کل منابع طبیعی استان مشارکت و همکاری کند.

 وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آبیاری بیش از ۹۰ درصد فضای سبز فولاد مبارکه به روش قطره‌ای و از محل پساب تصفیه‌شده انجام می‌شود تصریح کرد: این رویکرد نوآورانه در فولاد مبارکه وجود دارد که در توسعه فضای سبز به سمت فضای سبز اقتصادی و سودمند پیش رود تا علاوه بر ایجاد شرایط بهتر برای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی و کاهش کربن، در مواقع لزوم بتواند با توسعه فضای سبز به سمت ثروت آفرینی برای شرکت و جامعه حرکت کند.

ابوطالب امینی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز گفت: از اینکه فولاد مبارکه علاوه بر تولید و تأمین حداکثری نیاز کارخانه‌های پایین‌دست خود، به توسعه فضای سبز هم اهمیت می‌دهد و برای بهبود هرچه بیشتر این فضا اعلام آمادگی کرده، بسیار خوشحال و قدردانیم.

وی در تشریح اهداف نهضت غرص نهال در استان خاطرنشان کرد: در راستای کاشت مردمی یک میلیارد اصله نهال و با توجه به ظرفیت‌هایی که در شرکت فولاد مبارکه وجود دارد بر آن شدیم تا در جریان دیدار با مدیرعامل این شرکت، راهکارهای اجرایی نمودن بخشی از این طرح را با همکاری و همیاری فولاد مبارکه بررسی کنیم.

امینی ادامه داد: با توجه به حاکمیت این اداره در عرصه منابع طبیعی، در عرصه‌های ملی که امکان و شرایط فنی آن‌ها برای کاشت نهال وجود دارد، از لحاظ خاک، میزان شیب، توپوگرافی ژئومورفولوژی، این پیشنهاد را به مسئولین شرکت فولاد مبارکه ارائه کردیم و با توجه به اینکه در کارخانه‌ها اغلب کربن تولید می‌شود و پوشش گیاهی می‌تواند بهترین ترسیب‌کننده کربن باشد، فولاد مبارکه نیز به مشارکت در اجرای این طرح ابراز علاقه کرده تا در تولید و کاشت نهال و احتمالاً در نگهداری آن با این امور همکاری کند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: این اداره نیز از لحاظ فنی با در اختیار گذاشتن عرصه‌ها به فولاد مبارکه در این مسیر کمک خواهد کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از نتایج این جلسه گفت: خوشبختانه در این جلسه، با نظر مثبت مدیرعامل فولاد مبارکه کار گروهی تشکیل شد تا جهت بررسی عرصه‌ها و نوع کشتی که می‌تواند با اهداف طرفین همخوانی داشته باشد اقدام شود. خوشبختانه مدیرعامل فولاد مبارکه با آگاهی کامل از اهمیت فضای سبز در توسعه متوازن و همچنین با اطلاعاتی که در این زمینه داشتند به‌خوبی از اجرای طرح استقبال نمودند.

امینی در همین خصوص افزود: طبق مصوبه هیئت دولت باید تا ۴ سال آینده یک میلیارد اصله نهال تولید و کاشته شود که سهم استان اصفهان ۳۰ میلیون است. به همین منظور در نشست‌های مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی ازجمله در فولاد مبارکه، شهرداری‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی، استانداری و زیرمجموعه آن، آموزش‌وپرورش و صداوسیماها طرح موضوع کرده‌ایم تا آنان نیز در این طرح مردمی و برون‌سازمانی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به‌تنهایی توانایی انجام آن را ندارد، ورود کنند.

وی از انجام مطالعات برای اجرایی کردن این طرح خبر داد و گفت: در همین راستا مطالعات بسیار زیادی برای شناسایی عرصه‌های مفید و مناسب انجام شده است. همچنین گونه‌های مختلف و سازگار برای هر منطقه با همکاری مرکز پژوهش‌های دانشکده منابع طبیعی و اساتید این حوزه مورد ارزیابی قرار گرفته است. علاوه بر این، گونه‌های بومی هر منطقه که کمترین نیاز به آب و بیشترین سازگاری با آب‌وهوای منطقه را داشته باشند، شناسایی شده‌اند تا بتوانیم به هدف مورد نظر دست یابیم و خوشبختانه با بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در این راستا توافق‌نامه‌هایی نیز به امضا رسیده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تمامی این زحمات به خاطر این است که کشور ایران از لحاظ تولید کربن متأسفانه رده هفتم و از نظر ترسیب کربن در رده چهل‌ودوم قرار دارد که با کاشت این میزان فضای سبز طبق الزامات بین‌المللی باید در ترسیب کربن از رده ۴۲ به ۷ برسیم و این یک وظیفه قانونی و جزو تعهدات بین‌المللی ماست. همچنین از لحاظ فنی نیز باید کنترل سیلاب‌ها و فرسایش خاک را در اختیار داشته باشیم؛ ضمن اینکه ازلحاظ زیست‌محیطی و امنیت زیستی بسیار مهم است که بتوانیم این میزان فضای سبز را ایجاد کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.