تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر : 4906

افزایش ۴۰ درصدی توان تولید نفت ایران در دولت سیزدهم

افزایش ۴۰ درصدی توان تولید نفت ایران در دولت سیزدهم

اوجی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد آثار افزایش سرمایه‌گذاری در رشد تولید گفت: با افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیمه‌تمام در۲ سال اخیر ۴۰ درصد به توان تولید نفت کشور افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، جواد اوجی با تأکید بر اینکه از ابتدای آغاز دولت سیزدهم افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعت نفت یکی از بحث‌های کلیدی وزارت نفت بوده است، افزود: به همین دلیل از روز نخست طرح‌های این وزارتخانه اولویت‌بندی شد و طرح‌های جدیدی که در رشد اقتصادی مهم بودند، در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد آثار افزایش سرمایه‌گذاری در رشد تولید ادامه داد: با افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیمه‌تمام در دو سال اخیر ۴۰ درصد به توان تولید نفت کشور افزوده شده است؛ روزی که کارم را در وزارت نفت آغاز کردم تولید عملیاتی نفت خام روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود، اما امروز این رقم به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه گاز نیز طرح‌های نیمه‌تمامی همچون فاز ۱۴ و فاز ۱۱ پارس جنوبی اولویت‌بندی شد، اظهار کرد: برای نمونه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۲۰ سال اخیر از این دولت به آن دولت فقط دست به دست شد و آخرین اقدام برای این فاز قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری شرکت توتال برای توسعه این فاز بود. متأسفانه در آن زمان ضمانت‌نامه‌های اجرایی خوبی نیز از این شرکت خارجی برای ادامه کارش گرفته نشد و تنها این شرکت آمد و اطلاعات میدان پارس جنوبی را گرفت و رفت.

اوجی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، تولید گاز کشور در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. در بخش ظرفیت فرآورشی گاز نیز با راه‌اندازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به این ظرفیت افزوده شد.

وی به تولید ۷ تا ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز از سکوی فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این تولید تا پیش از فصل سرما به ۱۵ میلیون مترمکعب و در آینده با افزایش تعداد چاه‌های در فاز تولید به ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. این در حالی است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد و رقیب ما در آن سوی میدان پارس جنوبی بدون هیچ‌گونه محدودیتی مشغول تولید است، اما جالب است بدانید که به لطف خداوند و تلاش کارکنان صنعت نفت، تولید گاز ایران هم‌اکنون از قطر در این میدان بیشتر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.