تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر : 5539

انسداد حساب برخی از مجتمع های پتروشیمی

انسداد حساب برخی از مجتمع های پتروشیمی

دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی از انسداد حساب برخی از مجتمع های پتروشیمی توسط سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: بدهی مجتمع دماوند به شرکت گاز پرداخت شد.

احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها در نیمه نخست سال توانستند ۶ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند گفت: از این میزان ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به سامانه نیما ارز پرداخت کرده‌اند که البته این رقم در ۷ ماهه سال جاری به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های پتروشیمی مبلغ بدهی خود را به شرکت ملی گاز پرداخت کرده‌اند یا خیر و موضوع مسدود شدن حساب پتروشیمی‌ها چیست، گفت: علت مسدود شدن حساب پتروشیمی‌ها بدهی آنها به شرکت ملی گاز بود. من فکر می‌کنم دولت برای پرداخت مطالباتش به گندم کاران با مشکل مواجه شده بود به همین دلیل به شرکت‌های پتروشیمی فشار می‌آورد و این در حالی است که مجموعه پتروشیمی از دولت در بخش‌های دیگر طلب دارد.

وی ادامه داد: دولت اصلاً به بدهی‌اش به شرکت‌های پتروشیمی نگاه نکرد و فقط دنبال گرفتن طلبش از شرکت‌های پتروشیمی بود به همین دلیل حساب‌های برخی از شرکت‌های پتروشیمی را مسدود کرد. که البته این مشکل برطرف شده است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال مجتمع دماوند گاز را دریافت می‌کرد و در اختیار سایر پتروشیمی‌ها قرار می‌داد اما این مجتمع به عنوان بدهکار اصلی شناخته شد که خوشبختانه اکنون مشکل دماوند حل شده است.

مهدوی ابهری در پاسخ به سوال تفاوت ایجاد شده در نرخ گاز که منجر به بروز مشکلاتی برای پتروشیمی‌ها شده است گفت: از نظر پتروشیمی‌ها محاسبه نرخ خوراک با قیمت ۷ هزار تومان محل ایراد است و قطعاً این موضوع را در دیوان عدالت پیگیری می‌کنیم، زیرا معتقدیم این مصوبه دارای ایرادات اساسی است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی ایران باید به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کند و اصلاً کاری به نرخ خوراک گاز نداشته باشد.

وی ادامه داد: به سمت زنجیره‌ای حرکت خواهیم کرد که هم توجیه اقتصادی داشته باشد و هم از تکنولوژی و گواهینامه‌های آن بهره مند باشیم که اکنون پتروشیمی‌ها به این سمت در حال حرکت هستند به عنوان مثال پتروشیمی زاگرس کار ایجاد زنجیره را شروع کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.