تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر : 2673

انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ؛

توسعه صنعت مونتاژ و سی کی دی کاری به منزله مرگ صنعت قطعه سازی

توسعه صنعت مونتاژ و سی کی دی کاری به منزله مرگ صنعت قطعه سازی
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به شرایط سخت تورمی جامعه و کاهش قدرت خرید افراد به خصوص در جامعه کارگری، خواستار انجام به موقع پرداختی ها از سوی خودروسازان شد

به گزارش اقتصادی برتر به نقل از مردم سالاری-گلوردی گلستانی در نشست خبری افزود: در سال ۱۴۰۱، قطعه سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تامین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند.
وی از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و گفت: به‌طور مثال در این زمینه مدیرعامل اسبق ایران خودرو وعده هایی داده بود که عملی نشد و درخواست داریم که پرداختی‌ها به موقع انجام شود تا قطعه‌سازان پایان سال خوبی داشته باشند.
این مقام صفی همچنین با اشاره مجدد به وضعیت کمرشکن تورم که ادامه کار را برای واحدها سخت کرده، تاکید کرد: باید موجبات تعدیل قیمت‌ها و قراردادها و اصلاح آنها فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت کیفیت قطعات تولیدی با بهبود همراه شده و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با انرژی بیشتری روند صعودی خود را ادامه دهیم.
گلستانی تصریح کرد: امروز قطعه‌سازان شرایط نامطلوبی ندارد و در بحث تولید از جدیت کافی برخوردارند و امید واریم مشکلات از سوی خودروسازان حل شود که عمده آن به مسائل مالی و تامین مواد اولیه برمی‌گردد.

منصور منصوری دبیر نجمن قطعه سازان
بهبود ۱۵ درصدی کیفیت تولید 
در ادامه منصوری دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز برای سایپا و ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامه‌ریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این احساس مسوولیت  قطعه‌سازان بسیار زیاد است و گفت: این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز به‌ طور معمول در انتهای هر سال انجام می‌شود و سازندگان قطعات را دچار چالش می کند.
این مقام صنفی به طولانی شدن پرداخت ۱۲۰ روزه خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد..
وی به توسعه محصولات جدید اشاره کرد و افزود: سال آینده شاهد تولید خودروهای جدید از جمله اطلس خواهیم بود. یکی از خودروسازان امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید سرمایه گذاری کرده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه همه این موارد مستلزم تعامل خوب بین قطعه ساز و خودروساز است، گفت: تعویق قیمت قطعات باید انجام شود؛ در حال حاضر این تعویق در انتهای سال انجام می‌شود که قطعه سازان را دچار مشکل می‌کند زیرا قطعه ساز طبق قیمت روز هزینه می‌کند اما مطالبات را با قیمت قبلی دریافت می‌کند.
منصوری افزود: پرداخت مطالبات باید ۱۲۰ روزه باشد اما اتفاقی نیفتاده است؛ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات ۱۲۰ روزه سازندگان قطعه از خودروسازان است.
وی یادآور شد: تأمین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی‌شود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌ها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می‌دهد که نیازمند تأمین ارز است.

وی یادآور شد: تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی شود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه ها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می دهد که نیازمند تامین ارز است.
منصوری تصریح کرد: دشواری تامین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متپوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است.
 
فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعه سازان
قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان شفاف نیست
همچنین فرهاد به نیا عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: بسیاری از بنگاه‌های قطعه ساز هنوز مطالبات خود را از خودروسازان دریافت نکرده‌اند.
وی افزود: اگر برای تأمین قطعه و پرداخت مطالبات اتفاقی نیفتد، چگونه قرار است ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید شود؟
به نیا اضافه کرد: قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان نیز شفاف نیست. باید قراردادها اصلاح شود. همچنین نیاز است که قراردادها یکسان سازی شوند زیرا در حال حاضر شکل قراردادها بین شرکتهای مختلف، متفاوت است.
وی گفت: با وجود نقش ۷۵ درصدی قطعه سازان در تولید خودرو تا امروز در هیچکدام از جلسات خودرویی وزارت صمت، قطعه سازان حضور نداشته‌اند.
به نیا افزود: قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۰ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختیم و همین الان دلار بسیار بالاتر از این ارقام است. ما مواد اولیه از جمله فولاد را نقدی از بازار می خریم.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود سال آینده با مشکلات جدی در صنعت قطعه سازی مواجه می‌شویم. خودروساز باید به فکر به روزآوری و پرداخت مطالبات باشد.
 وی در ادامه گفت هدف افزایش تیراژ خودرو به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ به ظرفیت خطوط تولید در خودروسازی و قطعه‌سازی بستگی دارد و نیازمند ایجاد خط موازی تولید و افزایش ظرفیت تولید خودرو و قطعه است.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز خودروسازان را با مشکل تامین نقدینگی مواجه خواهد کرد، افزود: با روندی که دولت در افزایش نرخ ارز در پیش گرفته، به طور قطع این میزان افزایش تیراژ محقق نخواهد شد.

اصغر خسروشاهی عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان
تمایل خودروسازان به مونتاژکاری/ واردات خودروی کامل بهتر از مونتاژ


اصغر خسروشاهی اظهار کرد: ۳ دهه است در صنعت خودرو سرمایه گذاری شده اما یه دلیل سیاست گذاری غلط در معرض تهدید است. سیاست غلط وزارت صمت منجر به توسعه مونتاژکاری شده و این در حالیست که واردات خودروی کامل بهتر از مونتاژکاری است.
عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: راه اندازی خطوط مونتاژ فول سی کی دی (واردات قطعات از چین) مشکل جدی ماست. این مدل واردات برای کشورهایی است که به تازگی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کرده است اما برای کشور ما که ۶۰ سال است صنعت خودروسازی داریم دوباره وارد مرحله واردات سی کی دی شدن، یک فاجعه بزرگ است.
وی تاکید کرد: با توجه به عدم سیاست صحیح وزارت صمت، در حال توسعه مونتاژکاری هستیم و این درحالیست که باید تولید داخل توسعه یابد.
خسروشاهی گفت: توسعه صنعت مونتاژ و سی کی دی کاری به منزله مرگ قطعه سازی و توسعه، تحول و مهندسی صنعت خودرو در کشور است.
وی افزود: امسال ۱۲۰ هزار دستگاه قطعات منفصله کامل یا فول سی کی دی برای مونتاژ وارد شد در حالی که بالای یک میلیون تولید داخلی داشتیم. تقریباً ارزبری تولید و مونتاژ یکسان است.
این مقام صنفی اظهار کرد: شرکتهای مونتاژکار سودهای کلانی می‌برند بنابراین این سیاست گذاری غلط باعث شده که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز به دنبال و مونتاژ بروند زیرا هم سود کلان و هم دردسر و هزینه کمتری دارد.
وی افزود: واردات خودروی کامل بهتر از فول سی کی دی است زیرا هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم تعرفه کامل می‌پردازد و از رانت تعرفه ساخت داخل استفاده نمی‌شود.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان اظهار کرد: باید به جای فول سی کی دی اجازه واردات خودروی کامل را بدهند زیرا مونتاژکاری هیچ نفع صنعتی ندارد.
خسروشاهی تصریح کرد: روسیه که با تحریم مواجه شدتولید خودرو در این کشور از ۱.۵ میلیون دستگاه به ۱۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت اما با توجه به توسعه صنهت خودروسازی ایران ما اگر چه تحریم‌های شدیدتری داریم اما تا این حد تضعیف نشدیم و حتی برنامه ریزی برای تولید بالای یک میلیون دستگاه نیز می‌کنیم.
وی گفت: سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی مربوط به دهه ۷۰ و ۸۰ می‌شود بنابراین باید سرمایه گذاری جدیدی در این حوزه انجام شود.
 
 
مازیار بیگلو عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور
قیمت کارخانه ای خودروسازان در سال جدید ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت
مازیار بیگلو عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور گفت قیمت کارخانه ای خودروسازان در سال جدید ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی گفت،ما با عرضه خودرو در بورس موافقیم که این عرضه نیاز به یک قیمت پایه دارد.البته عرضه در بورس هم یک راه گذار موقتی است و هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود.بیگلو تصریح کرد: با فرمول شورای رقابت قیمت خودرو سال آینده ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.
 
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور در ادامه بر حمایت وزارت صمت از صنعت قطعه سازی تاکید و عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش لجام گسیخته قیمت مواد اولیه داخلی، عدم تامین ارز قطعه سازان از سوی بانک مرکزی و همچنین وضعیت نابه سامان پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان نیاز است وزارت صمت در این زمینه اقدام عاجل کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.