تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر : 4862

تولید روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ تا پیش از زمستان

تولید روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ تا پیش از زمستان

وزیر نفت گفت: تا پیش از زمستان تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ششم شهریورماه) در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ صداوسیما، با اشاره به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اظهار کرد: توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌مدت ۲۰ سال روی زمین و بلاتکلیف مانده بود.

وی ادامه داد: در این سال‌ها شرکت‌های مختلف بین‌المللی مانند شل، توتال و سی‌ان‌پی‌سی چین قراردادهای مختلفی امضا کردند، اما در آخرین مورد، سال ۹۷ با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، همه این شرکت‌ها رفتند و در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خلف وعده کردند و در عمل هیچ اقدامی در این فاز انجام نشده بود.

وزیر نفت تأکید کرد: فرق این فاز با همه فازهای دیگر این بود که در فازهای پارس جنوبی در دولت‌های قبل، بخش اعظم کار انجام شده بود و ادامه توسعه به دولت بعد واگذار می‌شد و بیشتر فازها ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشتند، اما فاز ۱۱ که از نظر موقعیت جغرافیایی مهم‌ترین فاز است و در نقطه صفر مرزی قرار دارد، در ۲۰ سال اقدامی برای توسعه آن انجام نشد.

اوجی با اشاره به اینکه همه این ابتکارها و اقدام‌ها برای توسعه فاز ۱۱ به لطف الهی، به برکت خون شهدا و به همت همکاران و متخصصان صنعت نفت و پشتیبانی دولت سیزدهم اتفاق افتاد، گفت: قرارداد این فاز با توتال ۴.۶ میلیارد دلار بود و در آن قرارداد، قرار نبود انتقال سکویی انجام شود و سکوی جدید باید ساخته می‌شد.

وی افزود: اگر قرار بود سکوی جدید احداث کنیم حداقل چهار سال دیگر این فاز به بهره‌برداری می‌رسید، اما با یک ریسک فنی و کار ابتکاری و مهندسی‌شده، سکوی ۱۲C که در آن منطقه بهره‌دهی کمی داشت، با یک لجستیک فنی و پیشرفته به موقعیت فاز ۱۱B منتقل شد.

وزیر نفت اظهار کرد: تا امروز چهار حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل و امروز با ۷ میلیون مترمکعب تولید گاز از فاز ۱۱ آغاز شد.

اوجی با بیان اینکه در ماه‌های آینده تولید گاز از فاز ۱۱ به ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد، گفت: تا پیش از زمستان تولید گاز از این فاز به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی افزود: ۲۰ حلقه چاه دیگر نیز در این فاز حفاری خواهد شد و تولید گاز از فاز ۱۱ به ۵۰ تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز به تمامی دارندگان مخازن نفتی و گازی دنیا اعلام می‌کنیم ایران صاحب فناوری‌های قوی در بحث حفاری‌های افقی، عمودی، ساخت سازه‌ها و سکوهای دریایی شده و صنعت نفت ایران در بخش بالادست و پایین‌دست خودکفا است.

اوجی تأکید کرد: ۶ ماه پیش نیز در منطقه عسلویه، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ را داشتیم که نزدیک ۱۰ سال معطل مانده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.