تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر : 1667

جریان برق به خطوط «ومعادن» رسید

جریان برق به خطوط «ومعادن» رسید

هم اکنون در دورانی به سر می‌بریم که کشور با کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان مواجه است و این کمبود فشار سنگینی را به صنایع بزرگ کشور وارد می‌کند که در همین راستا، این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه تامین برق به ویژه برای بخش معدن، نموده است. به همین جهت، شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه (سهامی‌خاص) را تاسیس کرد تا بتواند در تامین برق صنایع نقش به سزایی ایفا کند.

در راستای توسعه اقتصادی کشور، ۴۸ پروژه با عنوان پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران تعریف شده که از این میزان، ۷ پروژه در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) به اجرا در آمده است که شامل آهن و فولاد الماس آرتاویل، فولاد اقلید پارس، صبا امید غرب، صبانور، نیروگاه سمنان و دو پروژه شرکت فولاد کردستان می‌شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان یکی از این پروژه‌ها است که به نخستین پروژه از مجموعه پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تبدیل شده که در آستانه افتتاح قرار دارد.

صنایع کشور در شرایطی قرار دارند که کمبود برق و گاز عملیات تولید را با اختلال مواجه ساخته و تابستان و زمستان سختی را سپری می‌کنند و خواب خطوط تولید در این مدت، هزینه گزافی را روی دست شرکت‌ها می‌گذارد؛ در چنین شرایطی، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط مجموعه‌های بزرگ فعال در بخش معدن و صنایع معدنی کشور توسط دولت تعریف و هدف‌گذاری شد.

از همین رو، وزارت‌های صمت و نیرو با یکدیگر توافق کردند تا ظرفیت‌های جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی ایجاد شود و نخستین تفاهم‌نامه‌ با ارزش تقریبی ۷۹ میلیون یورو بین شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و گروه مپنا (رمپنا) برای تکمیل فاز دوم نیروگاه سمنان به امضا رسید.

در حال حاضر فاز دوم نیروگاه سمنان از نظر حجمی‌و مالی، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و «ومعادن» حدود ۷۹ میلیون یورو برای تکمیل این پروژه در قالب تأمین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته MGT70 سرمایه‌گذاری کرده که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و در دهه فجر به طور رسمی‌آغاز به کار می‌کند. این نیروگاه دارای دو واحد گازی هر یک به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و در مجموع به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات است و همان‌طور که گفته شد، در میان پروژه‌های پیشرانان پیشرفت، پروژه نیروگاه سمنان بیشترین پیشرفت را داشته است.

لازم به ذکر است که این شرکت احداث یک نیروگاه دیگر را نیز در سمنان در دست اجرا دارد؛ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی که با سرمایه‌گذاری ارزی ۳ میلیون یورویی و ریالی ۲۷ میلیارد تومانی در حال اجرا است.

اجرای این پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های نیروگاهی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از این حیث حائز اهمیت است که امید سرمایه‌گذاران و سهامداران به کاهش محدودیت‌های برق و گاز در سال‌های آتی بیشتر می‌شود و انتظارات از افزایش میزان تولیدات در این گروه بالا می‌رود. با وجود این که صنعت نیروگاهی کشور به دلیل اعمال سیاست‌گذاری‌های دستوری به حاشیه کشانده شده اما؛ اقدام «ومعادن» جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه قابل ستایش و از این حیث حائز اهمیت است که مانع از توقف خطوط تولید شرکت‌ها و افزایش هزینه‌ها می‌شود و در نهایت، این چرخه منجر به رشد سودآوری می‌شود و نفع آن همگانی است.

منبع: گزارش خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.