تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر : 4781

ظرفیت آب سد دوستی ۹ درصد است

ظرفیت آب سد دوستی ۹ درصد است

مشهد ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ظرفیت سد دوستی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تأمین کننده آب شهرستان مشهد به نزدیک ۹ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اسماعیلیان صبح یکشنبه در نشست بررسی فعالیت‌های شوراهای محلات با میزبانی شهرداری مشهد، وضعیت آب در شهرستان مشهد را بحرانی خواند و اظهار کرد: خشکسالی‌های اخیر موجب کاهش شدید منابع آبی در این شهر شده به گونه‌ای که ظرفیت سد دوستی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تأمین کننده آب شهرستان مشهد به نزدیک ۹ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به قدمت سازگاری ایرانیان با شرایط اقلیمی و کم آبی افزود: گذشتگان ما همیشه با چالش کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کردند و به خوبی هم خود را با شرایط کم آبی سازگار کرده بودند که ساخت قنات‌ها از جمله اقدامات ارزنده به جامانده از نیاکان ما هست.

وی با بیان اینکه مشهد تنها کلان شهر کشور است که برند شهر دوستدار آب را دریافت کرده گفت: اخذ گواهینامه بین‌المللی شهر دوستدار آب از طرف سازمان یونسکو؛ اقدام بسیار مهمی است که شهرداری مشهد آن را دریافت کرده است و هم اکنون می‌خواهیم با توجه به اینکه شهرداری مشهد با دارا بودن ۱۳ منطقه و ۱۷۰ محله که در حال فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی هستند با مشارکتی همه جانبه، محلات دوستدار آب را در شهر مشهد ایجاد کنیم.

اسماعیلیان با اشاره به سختی کار فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ سازی تصریح کرد: جنس فعالیت‌های آموزشی و نهادینه کردن مسائل فرهنگی بسیار دشوار است اما اقدامات و هدف گذاری‌های شایسته‌ای تا کنون با همراهی شهرداری در سطح شهر مشهد انجام گرفته است که یکی از این اهداف مهم؛ ورود به محلات است که برای اجرا و پیشبرد آن می‌توانیم هم از ظرفیت شورا و دبیران محلات و هم از ظرفیت نیروهای دوام ثامن با جمعیت حدود ۶ هزار نفر بهره ببریم تا همه دست به دست هم موضوع حفظ و نگهداری آب را در شهر مشهد نهادینه کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ضمن اشاره به اقدامات انجام شده و اجرای پروژه‌های تأمین آب شهرستان مشهد، انجام فعالیت‌های فرهنگی و مشارکت اعضای شورای اجتماعی محلات به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از شرایط بحرانی آب را مورد تاکید قرار داد.

توجه به وضعیت آب و مدیریت مصرف یک وظیفه فردی و اجتماعی است

در ادامه این نشست مهدی یعقوبی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه در حال حاضر توجه به وضعیت آب و مدیریت مصرف یک وظیفه فردی و اجتماعی است اظهار کرد: سازمان فرهنگی شهرداری مشهد ظرفیت‌های بسیاری جهت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف و اطلاع رسانی در خصوص وضعیت بحرانی آب در مشهد دارد که یکی از این ظرفیت‌ها، شورای اجتماعی محلات در مناطق شهرداری مشهد است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: بر این اساس باید هرچه سریع‌تر، تولید محتواهای لازم انجام و برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی جامعه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال اجرای طرح محلات دوستدار آب در مشهد هستیم و از تمام ظرفیت شورای اجتماعی در جهت کمک به فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف آب در بین شهروندان استفاده می‌کنیم.

همچنین حسین باغگلی، معاون شهردار مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: ماحصل تمام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در ارتباط با آب، کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب توسط شهروندان در شهر مشهد است که برای عملیاتی شدن این مهم به شدت نیازمند دریافت آمار و اطلاعات هستیم چنانکه اگر قرار است اتفاقی نهادینه شود از طریق سه ضلع شامل ضلع زیرساختی، ضلع قانونی و ضلع فرهنگی قابل انجام است که حوزه فرهنگی و توجه به روش‌های انجام کار نقش چشمگیری را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اگر اطلاعات جامع و کاملی از طرف شرکت آب و فاضلاب مشهد درباره میزان مصرف آب محلات داده شود، آمادگی داریم با انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی، وضعیت مصرف آب محلات به لحاظ افزایش و کاهش و مسائل مرتبط با هدررفت و پرت آب را شناسایی و اعلام نمائیم.

گفتنی است؛ در نشست هم اندیشی دبیران شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد، محتواهای آموزشی با موضوع وضعیت آب در جهان، ایران، استان خراسان و شهرستان مشهد، چگونگی استفاده از منابع آبی و کمبود شدید ظرفیت منابع در حال حاضر، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین و ضرورت اصلاح الگوی مصرف و سازگاری با شرایط جغرافیایی خشک و نیمه خشک به حاضرین ارائه شد.

همچنین در خصوص روش‌های فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه در خصوص بحران آب و چگونگی گذر از شرایط بحرانی، بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت وگزارش هایی از اعضای شورای محلات مبنی بر هماهنگی جهت اجرای نمایش‌های عروسکی برای دانش آموزان، برگزاری جلسات مستمر اعضای شورای اجتماعی محلات، هماهنگی برای کلاس‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت فرهنگسراهای شهرداری مشهد برای کودکان و نوجوانان محلات، برگزاری اردوهای دانش آموزی، و اجرای تمامی این کلاس‌ها با گروه‌های آموزشی مروجین مصرف بهینه آب در مکان‌های پر رفت و آمد و آموزش به شهروندان، انجام تبلیغات مرتبط با موضوع بحران آب در قطارشهری، اتوبوس‌ها، بیلبوردها و نصب پوسترهای آموزشی در مساجد، مراکز تجاری و پارک‌ها مطرح شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.