تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
کد خبر : 2075

نظارت بر بازار و کنترل سوداگری با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

نظارت بر بازار و کنترل سوداگری با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر لزوم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، گفت: نظم دادن به بازار تنها با اعمال و نظارت دقیق قانون شدنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌های گذشته مراحل نهایی تصویب طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» که به «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی»، تغییر نام داده است در صحن علنی مجلس پیگیری می‌شود.

علیرضا زندیان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ضرورت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: ما باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که بین تولیدکننده و مصرف‌کننده پروسه‌ای وجود دارد. برای تولیدکننده و مصرف‌کننده هر کدام جداگانه ضوابط و مقرراتی تعیین شده است، اما اینکه عده‌ای می‌آیند و این فضا را به نفع جیب خود، تغییر می‌دهند را باید واسطه‌گر با نیت سودجویی نامید.

وی افزود: حلقه واسطه‌گری که بیشترین افزایش قیمت کالاها را شکل می‌دهد باید منضبط شود. همین مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا و البته در خیلی سال‌های گذشته انجام شده و ما هم باید از یک نقطه‌ای شروع کنیم؛ زیرا نظم دادن به بازار و جلوگیری از سودجویی عده‌ای خاص، تنها با اعمال و نظارت دقیق قانون شدنی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متأسفانه این واسطه‌گری‌ها باعث تورم و افزایش قیمت شده‌اند و معتقدم که با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تأثیرات مثبت و به سزایی را در آینده اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

زندیان اظهار داشت: یکی از دلایل لزوم بررسی این طرح که ان‌شاءلله در آینده به قانون هم تبدیل خواهد شد، شفافیت در اقتصاد است. بنده کارشناس رسمی دادگستری در بخش مسکن و شهرسازی هستم. وقتی شخصی یک واحد مسکونی را خریداری می‌کند و به فروشنده اعلام می‌کند که سند را به نام من نزن، بلکه به نام شخص ثالث دیگری بزن و بعد آن را می‌فروشد، حال این مبلغ کجای اقتصاد مشخص و شفاف می‌شود؟ ولی اگر خریدار واقعی باشد و برای یک واحد مسکونی، مبلغی واقعی را پرداخت کرده و آن را خریداری کند، آن رانت و سود بسیار زیاد دلالی را از بین برده است. پس باید از این روندهای نادرست که توسط برخی در این دهه‌ها ریشه دوانده به طور جدی جلوگیری شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معلم، مهندس، استاد دانشگاه، کسبه و فعالیت‌های صنفی دارای هویت هستند و مبدا حقوقی‌شان مشخص و کاملاً روشن است که از چه کانالی برایشان واریز انجام می‌شود، پس اخذ مالیات از این‌ها نیز روشن است. ولی واسطه‌گری که معاملاتش مشخص نیست، مالیاتش نیز به هیچ عنوان شفاف نیست و اساساً کسی هم خیلی متوجه نمی‌شود که او مالیات می‌دهد یا نه. قطعاً این روند، باعث ایجاد شکاف در سطح طبقاتی جامعه شده و این طرح قرار است که این شکاف و تبعیض را از بین ببرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.