تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر : 4929

بهره‌برداری از ۵ حلقه چاه میدان نفتی کبود

بهره‌برداری از ۵ حلقه چاه میدان نفتی کبود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: مهم‌ترین نکته در دولت سیزدهم، اعتماد به توان داخلی است که نشان داد می‌توان با اتکا به این توان، تحریم‌ها را شکست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی روز یکشنبه (۱۲ شهریورماه) در آئین بهره‌برداری از طرح توسعه میدان نفتی کبود در سالن اجتماعات سد کرخه اندیمشک، با قدردانی از تلاش همه کارکنان صنعت نفت جنوب گفت: از آغاز شکل‌گیری دولت سیزدهم، نگاه جدیدی در کشور حاکم شد و آن تلاش برای ایجاد تغییر به نفع کشور با اتکا به توان داخلی است.

وی افزود: در ۶ ماه نخست دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی‌ها به‌سرعت انجام شد و توانستیم در کمترین زمان ممکن خود را برای تغییرهای بزرگ آماده کنیم و با ثبت رکوردی جدید خود را برای شرایط بازگشت به پیش از تحریم‌ها آماده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت پروژه توسعه ۲۸ مخزن گفت: متأسفانه در دولت پیش بعضی از پروژه‌های توسعه متوقف شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه میدان‌ها به‌خصوص کمتر توسعه یافته در برنامه کاری قرار گرفت.

دانشی ادامه داد: میدان نفتی کبود با دارا بودن دو مخزن بنگستان و آسماری، از جمله میدان‌های کمتر توسعه یافته بود که با کمک پیمانکار داخلی و تجهیزات داخلی، در برنامه کاری قرار گرفت که در چارچوب این طرح حفر ۶ حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفت که پنج حلقه آن عملیاتی شد و امروز شاهد بهره‌برداری از آنها هستیم.

وی درباره طرح توسعه میدان نفتی کبود اذعان کرد: نفت میدان کبود دارای کیفیت خوب و نفت سبک در هر دو مخزن است که با ارزش بالا نسبت به نفت دیگر مناطق، در استفاده از پتروشیمی نیز هزینه کمتری دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه بیان نکات مثبت طرح توسعه میدان نفتی کبود گفت: توسعه میدان‌های کمتر توسعه‌یافته با شناخت دقیق‌تر این میدان‌ها، مخازن و چاه‌های نفت، پای کار آمدن نیرو و توان داخلی و استفاده از کالاهای ایرانی ممکن است، از این رو در طرح توسعه میدان نفتی کبود ۹۹.۵ درصد از تولیدات داخلی استفاده شده است.

دانشی میزان سرمایه‌گذاری در طرح توسعه میدان نفتی کبود را ۷۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: پارسال برای نخستین‌بار مزایده گازهای جمع آوری‌شده در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد و باید برای میدان نفتی کبود از اکنون برای جمع آوری گازهای همراه نفت در این میدان برنامه‌ریزی شود.

ابراهیم پیرامون، مجری طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حاشیه این آئین با اعلام افزایش تولید از میدان نفتی کبود به حدود ۱۰ هزار بشکه در روز گفت: طرح توسعه این میدان در چارچوب طرح نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ مخزن تعریف شده است که از سال ۱۳۹۸ اجرای آن آغاز شد و سال ۱۳۹۹ با بهره‌برداری از نخستین چاه نفت خام طرح ۲۸ مخزن کلید خورد.

وی افزود: امروز بهره‌برداری از پنج حلقه چاه نفت جدید در میدان نفتی کبود با ظرفیت تولید ۶ هزار بشکه در روز در دستور کار است که مقدار تولید نفت خام این میدان به حدود ۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مجری طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: این پروژه به‌طور مستقیم باعث ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی جدید و افزایش درآمد نفتی برای استان لرستان به جهت قرارگیری میدان نفتی کبود در این استان خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.