تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 4188

شکسته رکورد صادرات نفت نتیجه سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها

شکسته رکورد صادرات نفت نتیجه سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها

​​​​​​​عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره شکسته شدن رکورد صادرات روزانه نفت ایران و تأثیر ایجاد ارتباط با ونزوئلا و پالایشگاه‌های فراسرزمینی پرداخت.

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره رکورد شکنی ایران در صادرات روزانه نفت خام بعد از سال ۲۰۱۸ و عوامل مؤثر بر آن گفت: در شکسته شدن رکورد صادرات روزانه نفت خام به کشورهای دیگر وزیر نفت و دولت اقدامات فراوانی داشتند تا منجر به حصول این نتیجه شد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: دیپلماسی خارجی و دیپلماسی انرژی ما در دولت سیزدهم تغییرات فراوانی کرد و دولت توانسته با بازارسازی گسترده در این راستا گام‌های مؤثری بر دارد تا بتواند اقدام به بالا بردن صادرات نفت خام کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: علاوه بر این دولت در ۲ سال گذشته تمام تلاش خود را کرد تا ارتباطش با کشورهای همسایه و کشورهای دارنده منابع نفتی را گسترش دهد و با بازار سازی اقدام به توسعه ارتباطات خود با کشورهای دارنده منابع نفتی کرد. به عنوان مثال گسترش ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین مخصوصاً ونزوئلا یکی از این اقدامات دولت بود که تلاش کرد این کشور را نیز در جمع کشورهای صادر کننده نفت خود قرار دهد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: ما از نظر زیر ساختی مشکلات فراوانی در حوزه نفت داریم و با این وجود توانستیم رکورد صادرات روزانه نفت خام به جهان را بشکنیم. هم اکنون در حال تولید فرآورده‌های نفتی هستیم و این تولید کفاف کشور ما را می‌دهد و دیگر وارد کننده فراورده‌های نفتی نیستیم که خودش یک اقدام مثبت و رو جلو است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: علاوه بر این ما باید در بحث بهینه سازی استفاده از نفت گام‌های رو به جلویی را برداریم. یکی از اقداماتی که می‌تواند ما را به کشوری توسعه یافته تبدیل کند بهینه سازی نفت استخراجی از معادن است.

سنگدوینی ادامه داد: دولت در این راستا با ونزوئلا قرار داد تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی را منعقد کرد، تا به این وسیله پالایشگاه‌های نیمه فعال این شرکت‌ها را فعال کند و نفت خود را به این کشورها صادر کند تا در این پالایشگاه‌ها نفت را به فرآورده‌های نفتی که غیر قابل تحریم هم هستند، تبدیل کند.

وی با بیان اینکه با این اقدام ما هم به سهامدار این پالایشگاه‌ها تبدیل شدیم و علاوه بر این محصولات شرکت‌های دانش بنیان ما هم به این پالایشگاه‌ها رسید و بر حجم صادرات نفت خام ما نیز افزوده شد خاطرنشان کرد: این رکوردشکنی موفقیت جمهوری اسلامی است. کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و… کشورهایی هستند که شرایط ایران را دیده اند و اعتماد به ایران پیدا کرده اند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: کشورهای آمریکای لاتین ظرفیت خالی بسیار زیادی را در پالایشگاه‌های خود دارند و از سوی دیگر ما نیروی انسانی قوی و متخصص و توانمندی را در اختیار داریم که می‌تواند این پالایشگاه‌های ما را به روز کند. ما با استفاده از وجود این ظرفیت توانستیم در این کشورها نفوذ کنیم و یکی از نتایج این نفوذ ما شکسته شدن صادرات روزانه نفت خام بود.

وی در ادامه بیان کرد: ۶۵ درصد بودجه کشور از محل فروش منابع نفتی به وجود می‌آید، نفت برای کشور ما اقتدار آفرینی می‌کند و تمام این اقدامات دولت در نتیجه بازارسازی گسترده آن در کشورهای دارنده ذخایر نفتی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: در حال حاضر ارتباط ما با عربستان و سایر کشورهای همسایه گسترش یافته و ما می‌توانیم از ظرفیت کشور پاکستان که ۲۵۰ میلیون نفر آن مسلمان هستند نیز استفاده کنیم، تجربه کشورهای ونزوئلا را نیز در این کشورها پیاده سازی کنیم. بنابراین باید دیپلماسی خارجی نفتی ما تقویت شود تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. علاوه بر این باید شرایط سرمایه گذاری صنعت نفت در سایر کشورها را فراهم کنیم تا بتوانیم تجربیات موفق دیگری مثل ونزوئلا را در کارنامه خود ثبت کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.