تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۱
کد خبر : 5468

آسیب صنایع در صورت عدم سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز

آسیب صنایع در صورت عدم سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تأثیر ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز توسط صنایع برای جبران ناترازی گاز در زمستان‌ها پرداخت.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره طرح ذخیره سازی گاز توسط صنایع در کشور گفت: شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز بایستی انبارهای ذخیره گاز به اندازه کافی تأسیس می‌کردند زیرا تنها راه ذخیره‌سازی گاز همین است.

وی در ادامه بیان کرد: اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد ولی تنها راه جبران ناترازی گاز در زمستان‌ها مخصوصاً برای صنایع ذخیره سازی گاز است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: در زمستان‌ها همیشه صنایع با مشکل ناترازی گاز مواجه هستند و به همین دلیل گاز مصرفی آنها در مقاطعی قطع می‌شود و تولید با مشکل روبرو می‌شود در صورتی که اگر اقدام به ذخیره سازی گاز کنند یک اقدام دو سر سود برای آنها است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: صنایع در کشورهای اروپایی برای حل مشکل کمبود گاز در زمستان‌ها چندین سال است که به سمت ذخیره سازی گاز رفته‌اند و هم اکنون تمام نیاز خود را در زمستان‌ها از محل مخازن ذخیره سازی گاز تأمین می‌کنند.

حاجی دلیگانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما یا باید میزان تولید را به حدی بالا ببریم که در زمان پیک مصرف با کمبود روبرو نشویم و یا اینکه در زمانی که مازاد تولید داریم ذخیره سازی انجام دهیم تا در زمان پیک مصرف از این گاز استفاده کنیم البته ذخیره سازی گاز هزینه بر است اما راهی جز این نداریم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: از محل این ناترازی گاز چاه‌های نفت هم با مشکل روبرو می‌شوند و نمی‌توان گاز مورد نظر را به آنها تزریق کرد بنابراین چاه‌های نفت آسیب می‌بینند و تولید نفت نیز به همین دلیل کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: وقتی گاز صنایع در زمستان‌ها قطع شود بر روی قیمت تمام شده محصولات آنها تأثیرگذار می‌شود زیرا آنها به دلیل قطع گاز ضرر می‌کنند و برای جبران ضرر خود قیمت تمام شده کالای تولیدی را افزایش می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: به برخی از صنایع اگر سوخت داده نشود آنها مجبور می‌شوند از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند که این هم برای سلامتی مردم ضرر دارد و بنابراین راهی جز ذخیره سازی گاز توسط صنایع وجود ندارد.

حاجی دلیگانی گفت: در برنامه هفتم مجلس ذخیره سازی گاز توسط صنایع را قید کرده است و دولت هم آئین نامه آن را به صنایع ابلاغ و تسهیلات لازم را نیز برای آنها تعیین کرده است تا گاز را به هر نوعی که می‌خواهند و با قیمت پایین در تابستان‌ها به آنها تخصیص دهند تا بتوانند اقدام به ذخیره سازی گاز کنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دولت همچنین برای صنایع این امکان را به وجود آورده است تا از سرمایه‌گذاران استفاده کنند تا بتوانند منابع مورد نیاز خود برای تأمین مخازن سرمایه گذاری را تأمین کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این امکان برای صنایع توسط دولت فراهم شده و در برنامه هفتم هم قید شده اگر صنایع به این سمت نروند خودشان آسیب می‌بینند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.